عنوان پایاننامه
بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در دانشکده های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50100;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1672
- تاریخ دفاع
- ۱۳ آذر ۱۳۸۹
- دانشجو
- لیلاسادات علوی
- چکیده
- هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در دانشکده های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران می باشد. جامعه آماری این پژوهش 249 نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران می باشد که از طریق روش نمونه گیری طبقه ای و با استفاده از فرمول کوکران، 94 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده است. برای گرد آوری داده ها از دو پرسشنامه مدیریت دانش لاوسن (2003)، با آلفای کرونباخ 82/. و پرسشنامه فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون (2000) با آلفای کرونباخ 80/. استفاده شده است و برای تجزیه و تحلیل داده های گرد آوری شده، از روشهای آمار توصیفی، شامل میانگین، فراوانی و درصد و همچنین ازروشهای آمار استنباطی، شامل ضریب همبستگی، رگرسیون گام به گام، تحلیل واریانس یک راهه و آزمونT استفاده گردیده است. نتایج این پژوهش نشان داد که: تمام دانشکده های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران از لحاظ فرهنگ سازمانی و از نظر وضعیت مدیریت دانش، درسطح نسبتاً مطلوبی قرار داشته و تا رسیدن به نقطه آرمانی و مطلوب فاصله دارند. بین دانشکده های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران، تفاوت معناداری از لحاظ فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش مشاهده نمی شود. بین مولفه های فرهنگ سازمانی(سازگاری، انطباق پذیری، درگیر شدن در کار و رسالت) و مدیریت دانش رابطه معنی دار و مثبتی برقراراست. بر اساس یافته های رگرسیون گام به گام برای پیش بینی مدیریت دانش، می توان عنوان کرد که مولفه های درگیر شدن درکار، رسالت وسازگاری، پیش بینی کنندگان معناداری برای مدیریت دانش به شمار می آیند. همچنین همبستگی معناداری بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش برقرار است.
- Abstract
- The present study has been conducted under the title of "investigating the relationship between the organizational culture and science management at the Behavioral Faculty and Social Sciences Faculty of the University of Tehran." The main objective of this study is investigating the relationship between the organizational culture and science management at the Behavioral Faculty and Social Sciences Faculty of the University of Tehran. The statistical population used for this study was 249 members of faculty at the Behavioral Faculty and Social Sciences Faculty of the University of Tehran. Using stratified sampling and the Chockran's formula, 94 subjects were chosen as the research sample for the present study. To gather data, two questionnaires were used namely Lawson's questionnaire of science management (2003) with an alpha Cronbach of 82% and another questionnaire which was made by the researcher based on the Denison's Model of the organizational culture(2003) with an alpha Cronbach of 80%. To analyze the gathered data, the descriptive statistics including mean, frequency and percentage as well as the inferential statistics including correlation coefficient, linear regression, and one-way ANAVO were used. The results of this study showed that Behavioral and Social Sciences Faculty of the University of Tehran are at relatively good position from Denison's Model of the organizational culture(in general) perspective as well as science management perspective but some works need to be done to get to the ideal and acceptable status. No meaningful difference was observed among the Behavioral Faculty and Social Sciences Faculty of the University of Tehran from the organizational culture and the science management perspective. There is a positive and meaningful relationship between components of the organizational culture namely adaptability, involvement in job , flexibility and pursing the mission) and science management. Based on linear regression for predicting science management, it can be asserted that the components of involvement in job, pursuing the mission and adaptability are meaningful predictors for science management. There is a meaningful correlation between organizational culture and science management.