عنوان پایاننامه
تحول آفرین مدیران با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسط شهرستان شهریار در سال تحصیل ی۸۸-۸۹
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51174;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1719
- تاریخ دفاع
- ۰۲ آذر ۱۳۸۹
- دانشجو
- معصومه اکبری
- استاد راهنما
- سیدعلی نقی خرازی
- چکیده
- چکیده مدیران مدارس با انتخاب سبک رهبری مناسب می توانند با کارکنان خود رابطه متقابل برقرار کنند و با افزایش تمایل داوطلبانه افراد به همکاری (رفتار شهروندی سازمانی)، زمینه اجرای موثر برنامه¬ها و دستیابی به هدف ها را فراهم می¬آورند، امروزه معلمان موفق مدارس اثر بخش، معلمانی هستند که داوطلبانه و افزون بر الزامات رسمی نقش خود، تلاش می کنند با توجه به اینکه پیروان رهبران تحول آفرین سطوح بیشتری از تمایل به کار سخت تر و افزون بر انتظارات (رفتار شهروندی سازمانی) را در پیروان خود ایجاد می¬کنند، این پژوهش به بررسی رابطه رهبری تحول آفرین با رفتار شهروندی سازمانی پرداخته است..در این پژوهش جامعه مورد مطالعه مدیران و معلمان مدارس مقطع متوسطه شهرستان شهریار در سال تحصیلی(89-1388) می¬باشد که با روش نمونه گیری تصادفی، نمونه ای به حجم 68 نفراز مدیران و 294 نفر از معلمان انتخاب گردید. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از حیث گردآوری داده¬ها توصیفی- پیمایشی است. به منظور جمع آوری داده¬ها از پرسشنامه استاندارد MLQ (فرم کوتاه بس وآوولیو 2000)، برای سنجش سبک رهبری تحول آفرین، واز پرسشنامه پودساکف و همکاران (1990)، برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها با کمک نرم افزار SPSS ازهمبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون tتک نمونه ای برای تجزیه وتحلیل داده¬های مربوط به سوالات تخصصی پژوهش و تحلیل واریانس یک راهه، آزمون های t مستقل برای تجزیه وتحلیل داده¬های مربوط به سوالات جمعیت شناختی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می¬دهد که مدیران این مدارس از نظر خود آنان دارای رهبری تحولی و معلمان نیز از نظر خود آنان دارای رفتار شهروندی سازمانی هستند و همبستگی بین رهبری تحول آفرین با رفتار شهروندی سازمانی 68% می¬باشد که نشان از همبستگی بالای این دو مؤلفه است. مولفه انگیزش الهام بخش مدیران، بیشتر از سایر مولفه¬ها رهبری تحول آفرین، رفتار شهروندی معلمان را پیش¬بینی می¬کند. کلمات کلیدی: رهبری تحول آفرین، رفتار شهروندی سازمانی
- Abstract
- Study of relationship of schools administrators transformative leadership style, with teachers organizational citizenship behavior of Shahriar city high schools, in the academic year 1388-89 School administrators can by selecting the appropriate leadership style Interaction with their employees and with Increacing willingness to cooperate voluntarily with people (organizational citizenship behavior), they provide the effective implementation and achievement of program goals. Today, effective teachers of successful schools are teachers that work voluntarily with in addition on the formal requirements of their role. Given that the transformative leaders followers to establish in his followers higher levels of willing to harder work and addition upon expectations (organizational citizenship behavior) This study examines the relationship between transformative leadership and organizational citizenship behavior. The study population this study of are the high school administrators and teachers in the city of Shahriar in Academic year (1388-89) that was chosen With random sampling method, a sample size of 68 teachers and 294 administrators.The aim of this study is application and of data collection is descriptive-survey. in order to data collection data use from standard questionnaire of MLQ (short form bease and avolio 2000) To measure the transformative leadership style, and from the questionnaire Podsakoff et al (1990) to measure organizational citizenship behavior. SPSS software use for data analysis from Pearson correlation and regression and one-sample t-test for data analysis related research questions and one-way analysis of variance and independent-samples T Test data analysis, demographic questions Research results show that administrators this schools of their opinion have transformative leadership and teachers also of their opinion have organizational citizenship behavior. Correlation is between administrators transformative leadership and organizational citizenship behavior 68% that is shown high correlation these two component. variable of administrators Inspirational motivation most of the other transformative leadership variables anticipate teachers citizenship behavior Keywords: transformative leadership, organizational citizenship behavior