عنوان پایان‌نامه

ارزشیابی مراکز تربیت معلم شهر تهران بر اساس برنامه های آماده سازی معلمان کشورهای انگلستان ، فرانسه و ایالات متحده آمریکا



    دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزشیابی مراکز تربیت معلم شهر تهران بر اساس برنامه های آماده سازی معلمان کشورهای انگلستان ، فرانسه و ایالات متحده آمریکا" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49725
    تاریخ دفاع
    ۲۵ بهمن ۱۳۸۹
    دانشجو
    رقیه پورکیا
    استاد راهنما
    رضوان حکیم زاده

    هدف اصلی پــژوهش حاضر ارزشیابی مراکز تربیت معلم شهر تهران براساس برنامه‏های آماده‏سازی معلمان کشورهای انگلستان، فرانسه و ایالت متحده آمریکا بود. در این پژوهش ابتدا تاریخچه و پیشینه برنامه‏های آماده‏سازی معلمان در کشورهای مورد نظر مطالعه گردید و سپس با مشورت اساتید این برنامه‏ها در چهار حوزه دانش تخصصی، مهارت های حرفه ای، کارورزی و کارعملی و انجام آزمون ها دسته‏بندی شد. در مرحله بعد با استفاده از فعالیت‏ها و برنامه‏های آماده‏سازی معلمان در این چهار حوزه پرسشنامه‏ای تهیه گردید و در اختیار دانشجو-معلمان شهر تهران قرار گرفت، سپس با استفاده از داده‏های جمع‏آوری شده به ارزیابی برنامه‏های آماده‏سازی مراکز تربیت معلم شهر تهران پرداختیم. در این پژوهش که از نوع کاربردی می‏باشد جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه دانشجو-معلمان مراکز تربیت معلم شهر تهران در سال تحصیلی 90-89 بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای جهت رعایت درصد افراد جامعه در نمونه 300 نفر انتخاب شدند و سپس با استفاده از طیف قضاوتی به تجزیه و تحلیل داده‏های به‏دست آمده و ارزیابی برنامه‏های آماده‏سازی مراکز تربیت معلم پرداخته شد. نتایج به‏دست آمده حاکی از این است که در مجموع وضعیت‏ برنامه‏های آماده‏سازی معلمان در مراکز تربیت معلم شهر تهران بر اساس برنامه‏های آماده‏سازی معلمان کشورهای انگلستان، فرانسه و ایالت متحده آمریکا نسبتاً مطلوب می¬باشد، همچنین نتایج نشان دادند که وضعیت برنامه‏های آماده‏سازی معلمان در مراکز تربیت معلم شهر تهران از نظر دانشجو معلمان در زمینه دانش تخصصی مطلوب، در زمینه آزمونها نسبتاً مطلوب و در زمینه مهارت‏های حرفه‏ای و کارورزی و کارعملی نامطلوب می‏باشد. بنابراین می‏توان گفت که برنامه‏های آماده‏سازی معلمان در مراکز تربیت معلم شهر تهران در زمینه مهارت‏های حرفه‏ای، کارورزی و کارعملی و انجام آزمون‏ها باید مورد اصلاح و بازبینی قرار گیرد. کلیــد واژه‏هـا: برنامه‏های آماده‏سازی معلمان، دانش تخصصی، مهارت‏های حرفه‏ای، کارورزی و کارعملی و آزمون‏ها
    Abstract
    The present study assessed teacher training centers in Tehran, according to teacher preparation programs in Britain, France and the United States. At first, the history and background of teacher preparation programs in mentioned countries were studied. Next, in consultation with professors, these programs were classified into four areas of specialized knowledge, professional skills, training and practical work, and doing tests. In the following step, by the help of teacher preparation programs and activities in these four areas, a questionnaire was designed and was given to the students-teachers in Tehran. The collected data was used to evaluate the preparation programs of teacher training centers in Tehran. This is an applied research and the statistical population consisted of all students – teachers of teacher training centers in Tehran in 1389 - 1390 academic year. Using stratified random sampling method, to observe the percentage of the society individuals in the sample, 300 participants were selected. At the end, utilizing Value range the collected data was analyzed and the preparation programs of the teacher training centers were evaluated. The results proved that in general, teacher preparation programs in teacher training centers of Tehran based on the teacher preparation programs in Britain, France, and the United States are almost desirable. The results also asserted that teacher preparation programs in teacher training centers of Tehran, according to the students – teachers’ point of view, are desirable in the area of specialized knowledge, are almost desirable in the area of doing tests, and are not desirable in the area of professional skills, and training and practical work. Therefore, it can be concluded that teacher preparation programs in teacher training centers of Tehran, in the areas of professional skills, training and practical work, and doing tests, should be revised. Keywords: teacher preparation programs, specialized knowledge, professional skills, training and practical work, and tests