تاثیر آموزش مستقیم بر یادگیری مفاهیم ریاضی کودکان با اختلال ریاضی
- دانشجو
- احمد شریفی اردانی
- استاد راهنما
- باقر غباری بناب
- رشته تحصیلی
- آموزش و پرورش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49308
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۸۹
- چکیده
- چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر برنامه آموزش مستقیم بر یادگیری مفاهیم ریاضی (جمع، تفریق، ضرب وتقسیم )کودکان با اختلال ریاضی هست. در این تحقیق از روش تک آزمودنی از نوع تغییر ملاک استفاده شده است. برای این منظور از بین دانش آموزان پایه سوم ابتدایی مراجع کننده به مدرسه اختلالات یادگیری مالمیر، سه نفر که طبق نظر کارشناسان این مرکز مبتلا به اختلال ریاضی تشخیص داده شده بودند، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهشی شامل: مقیاس تجدید نظر شده هوش وکسلر کودکان، آزمون محقق ساخته ریاضی، پرونده تحصیلی و بهداشتی دانش¬آموزان بود. مقایس تجدید نظر شده هوش وکسلرکودکان برای تشخیص افتراقی اختلال ریاضی از کم توانی ذهنی به کار برده¬شد. آزمون محقق ساخته جهت ترسیم خط¬پایه و سطح پیشرفت آزمودنیها به کارگرفته شد. برنامه آموزش مستقیم طراحی شده بر اساس محتوای آموزشی کتابهای پایه¬ی اول تا سوم(متغییر مستقل) بر روی هر سه آزمودنی اجرا شد. یافته¬ها نشان داد که هر سه آزمودنی پس از اجرای برنامه¬ی آموزشی توانستند، در چندین جلسه به سوالات آزمون محقق ساخته به طور کامل پاسخ صحیح بدهند. وبه ملاک چهارم یا رفتار هدف برسند.پژوهش در نهایت به این نتیجه منجر شد که برنامه آموزش مستقیم در یادگیری مفاهیم ریاضی کودکان با اختلال ریاضی تأثیر مثبت دارد.
- Abstract
- Abstract The aim of the current study was to examine the effect of applying direct instruction program on learning math concept (Addition, subtraction, Multiplication and Division) in children with mathematics disorders. Single case study with a criterion changing design was implemented as a design. Three students who were diagnosed as learning disabled students and were referred to the Malmir School (in Yazd City) selected as a sample wechesler’s Intelligence Scale for children-Revised from (WISC-R), Researcher developed math inventory, School Achievement and health Record were administered on them. Wechsler’s intelligence Scale for children was administered on student to distinguish learning disabled students from mentally retarded. Researcher developed achievement inventory was used to establish the base line. Direct instruction intervention program was developed based on the text book of students in grades 1-3. The intervention package was administered on all three students. The result indicated that all tree subjects were improved significantly and progressed to the criterion level. Researcher concluded that direct instruction program was an effective remedial program in mathematics. Kay words: Direct Instruction, Mathematics Disorders, Criterion Changing