عنوان پایان‌نامه

گفتمان مشروطه اسلامی



    دانشجو در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "گفتمان مشروطه اسلامی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم سیاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2319;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39816
    تاریخ دفاع
    ۱۸ شهریور ۱۳۸۷

    گفتمان مشروطه خواهی ایرانیان که حول محور اندیشه مشروطه خواهی و قانون گرایی شکل گرفته بود ، حاصل طرح و برجسته سازی اصول ، مبانی و مفاهیم مشروطیت بود که توسط گروهی از روشنفکران و از طریق چاپ و انتشار آثار و مکتوباتشان به تدریج در نیم سده عصر ناصری ، وارد فضای سیاسی و اجتماعی جامعه ایران شد . با افزایش آگاهی در میان طبقات مختلف جامعه وشکل گیری نوعی پذیرش واقبال عمومی نسبت به مفاهیم مشروطیت ، به تدریج گفتمان مشروطه خواهی به گفتمان مسلط در عرصه سیاسی ایران تبدیل شد و نهایتاً پیروزی جنبش مشروطیت را به دنبال داشت . اما با توجه به تلقی خاص روشنفکران نیم سده عصر ناصری نسبت به مفاهیم مشروطیت ، گفتمان مشروطه خواهی ایرانیان از همان ابتدا ، ماهیت مذهبی داشت . تأسیس نظام سیاسی مشروطه و تدوین نظام حقوقی آن ، با توجه به مخالفتهای سرسختانه طرفداران استبداد ، نیازمند نظریه پردازی ، پیرامون اثبات مشروعیت نظام جدید بود . ماهیت مذهبی گفتمان مشروطه خواهی این فرصت را در اختیار بخشهایی از جریان روحانیت قرار داد تا با نظریه پردازی پیرامون مشروعیت مشروطیت و توجیه شرعی نظام سیاسی مشروطه ، ضمن دفاع از نظام جدید به نظریه پردازان اصلی اندیشه مشروطه خواهی در فضای پس از پیروزی جنبش مشروطیت تبدیل شوند . اما نظریه پردازیهای روحانیون مشروطه خواه در غیاب جریان روشنفکری ، سمت و سووجهت گیری گفتمان مشروطه خواهی را تغییر داد تا جایی که به شکل گیری گفتمان جدیدی در درون گفتمان مشروطه خواهی ایرانیان منجر شد . این گفتمان اخیر را با توجه به مؤلفه ها و عناصر درونی آن ، ما گفتمان مشروطه اسلامی نامگذاری کرده و هدف خود در این پژوهش را بررسی زمینه های شکل گیری و پیدایش این گفتمان قرار داده ایم . در ضمن بررسی ماهیت درونی گفتمان مشروطه اسلامی و نقاط تمایز و افتراق آن از گفتمان مشروطه خواهی روشنفکران و اندیشه های روحانیون مشروعه خواه نیز در در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد .
    Abstract
    ندارد