تاثیر یادگیری مشارکتی بر رفتارها و مهارتهای اجتماعیدانش اموزان دختر پایه اول ابتدایی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1610ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48173
- تاریخ دفاع
- ۱۷ بهمن ۱۳۸۹
- دانشجو
- لیلا افضلی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- چکیده در پژوهش حاضر اثر یادگیری مشارکتی بر مهارتها و رفتارهای اجتماعی دانش آموزان دختر اول ابتدایی بررسی شد. بدین منظور 74 دانش آموز (37 نفر گروه آزمایشی و 37 نفر گروه کنترل) از پایه اول ابتدایی انتخاب شدند. روش تحقیق شبه آزمایشی همراه با پیش آزمون- پس آزمون است. ابزارهای پژوهش فهرست بررسی ارزیابی مهارتهای اجتماعی کودکان (متسون، 1983) و پرسشنامه ارزیابی رفتار اجتماعی توسط معلم (ویر و داوین، 1980) می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل برای نمرات تفاضل استفاده شد. یافته ها نشان داد که گروه آزمایشی از نظر مهارتهای اجتماعی بطور معناداری بالاتر از گروه کنترل بودند ولی از نظر رفتار اجتماعی تفاوت معناداری با گروه کنترل نداشتند. نتایج حاکی از این بود که روش مشارکتی در مقایسه با روش سنتی تأثیر بیشتری بر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دارد، ولی تأثیر چندانی بر رفتارهای اجتماعی آنان ندارد. کلید واژه ها: یادگیری مشارکتی، مهارتهای اجتماعی، رفتارهای اجتماعی
- Abstract
- ABSTRACT The purpose of present study is to determine effectiveness of cooperative learning on the socia skills and behaviors of first grade elementary school girls students. For this reason, 74 students of first grade elementary school (37 experimental group and 37 control group) were selected by the sampling accessible. The method of this study is quasi-experimental method by pretest-post test with control group.Research measures are a list of evaluation of social skills (Matson,1983) and The prosocial Behavior Questionnair for use by teachers. In order to analysis of data, independent T-Test on gain scores used. Finding showed from social skills viewpoint, the experimental group significantly higher than the control group but, from social behavior viewpoint they didn`t significantly deiffer.The results indicate that cooperative learning method in comparison with traditional method has more influence on social skills of students but it didn`t have so influence on their social behavior. Keywodrs: cooperative learning, social skill