عنوان پایان‌نامه

نقش اهداف پیشرفت ، انگیزش تحصیلی و راهبرد های یادگیری در اضطراب آمار :آزمون مدل علی



    دانشجو در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش اهداف پیشرفت ، انگیزش تحصیلی و راهبرد های یادگیری در اضطراب آمار :آزمون مدل علی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1602ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47789
    تاریخ دفاع
    ۱۷ بهمن ۱۳۸۹

    چکیده هدف این مطالعه، بررسی تأثیر متغیرهای اهداف پیشرفت، انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری بر اضطراب آمار به روش تحلیل مسیر بود. نمونه شامل 345 نفر (68 پسر و 277 دختر) از دانشجویان دوره ی کارشناسی دانشکده های علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه های دولتی شهر تهران می باشد که در کلاس های آمار توصیفی و یا آمار استنباطی ثبت نام کرده اند. آنها پرسشنامه های اهداف پیشرفت (میدلتن و میگلی 1997)، انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1992)، راهبردهای یادگیری (پینتریچ و همکاران، 1991) و اضطراب آمار (کرویس و همکاران، 1985) را تکمیل کردند.با استفاده از روش تحلیل مسیر، نتایج نشان داد که متغیر برون زای اهداف تبحری اثر مستقیم منفی و معناداری بر اضطراب آمار دارد. اثر مستقیم اهداف رویکرد- عملکرد و اجتناب- عملکرد بر اضطراب آمار معنادار نبود و این متغیرها فقط با واسطه انگیزش بیرونی و راهبردهای شناختی بر اضطراب آمار تأثیر می گذارند. اثر مستقیم متغیرهای برون زای اهداف تبحری و اهداف رویکرد-عملکرد به ترتیب بر انگیزش درونی و انگیزش بیرونی معنادار بود ولی اثر مستقیم اهداف اجتناب- عملکرد بر بی انگیزگی معنادار نبود. اثر مستقیم متغیرهای انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و بی انگیزگی بر اضطراب آمار معنادار بود. انگیزش درونی بر راهبردهای فراشناختی و همچنین انگیزش بیرونی و بی انگیزگی بر راهبردهای شناختی اثر مستقیم مثبت و معنادار دارند. در مجموع مشخص شد که اهداف پیشرفت بیشتر با واسطه انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری بر اضطراب آمار تأثیر می گذارند. کلید واژه ها: اهداف پیشرفت، انگیزش تحصیلی، راهبردهای یادگیری، اضطراب آمار
    Abstract
    Abstract The present study aims at analyzing the effect of achievement goals on statistics anxiety through academic motivation and statistics learning approaches. In doing so, 345 undergraduate students (68 male and 277 female) from the faculties of psychology and educational sciences of Tehran were selected using census sampling method. These students were registered for the courses of 'Descriptive Statistics' or 'Inferential Statistics' in the second semester of the academic year 2009-2010. The samples answered the questionnaires prepared on achievement goals, academic motivation, learning strategies and, statistics anxiety. the Path Analysis method indicated that mastery goals have direct negative effects on statistics anxiety. Performance-Approach and Performance-Avoidance goals affect on statistics anxiety only through extrinsic motivation and cognitive strategies. Mastery as well as Performance-Approach goals have direct positive effects on intrinsic motivation and the extrinsic one respectively. All the three variables of academic motivation directly influence statistics anxiety. Intrinsic motivation influences the meta-cognitive strategies and the extrinsic motivation and amotivation affect the learning strategies directly and positively. The Cognitive and meta-cognitive strategies have direct positive and negative effects on statistics anxiety respectively. All in all the findings indicate that achievement goals affect statistics anxiety more often through academic motivation and learning strategies. Keywords: Achievement Goals, Academic Motivation, Learning Strategies, Statistics Anxiety.