بررسی تطبیقی شاخص های آموزشی کشورهای دارای رتبه های بالا .متوسطه و پایین در مطالعات تیمز ۲۰۰۷ و ارائه راهکارهایی جهت بهبود کیفیت آموزش در ایران
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49820
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- مهرداد همتی
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی شاخصهای آموزشی کشورهای دارای رتبههای بالا، متوسط و پایین در مطالعات تیمز 2007 و ارائه راهکارهایی جهت بهبود کیفیت آموزش در ایران انجام شده است. برای انتخاب کشورهای مورد مطالعه، ابتدا تمامی کشورهای شرکت¬کننده در مطالعات تیمز 2007 بر اساس نتایج عملکردشان به سه گروه کشورهای دارای رتبه بالا، متوسط و پایین تقسیم شدند و سپس در هر گروه کشورهایی به عنوان نمونه، مورد مطالعه قرار گرفتند که در تمامی مطالعات تیمز 2007 شرکت داشته و رتبه بالا، متوسط یا پایین دریافت کرده بودند، علاوه بر این، دستیابی به اطلاعات مورد نیاز در هر یک از شاخصهای مورد مطالعه، ملاک دیگری بود که در انتخاب کشورها مورد توجه قرار گرفت. کشورهای انتخاب شده عبارتند از: - کشورهای دارای رتبههای بالا: تایوان، ژاپن، انگلستان - کشورهای دارای رتبههای متوسط: ارمنستان، اسکاتلند، سوئد - کشورهای دارای رتبههای پایین: ایران، تونس، الجزایر بدین منظور کشورهای مذکور در چهار مولفه؛ 1) مولفه ویژگیهای کلی، 2) مولفه استراتژی و زمان آموزش، 3) مولفه نیروی انسانی در آموزش و پرورش و 4) مولفه هزینههای آموزش و پرورش مورد مقایسه قرار گرفتند. این پژوهش از نوع سندکاوی می¬باشد و بر اساس روش "جرج زی. اف. بردی" که در پژوهش-های آموزش و پرورش تطبیقی به کار می¬رود، انجام شده است. نتایج حاصل از این پژوهش به شرح زیر می¬باشد: 1) در مولفه ویژگیهای کلی، کشورهای دارای رتبه¬های بالا و متوسط در شاخص¬های امید به زندگی، نرخ مرگ و میر کودکان، سرانه درآمد ناخالص ملی و قدرت خرید، از کشورهای دارای رتبه پایین وضعیت بهتری داشتند. 2) در مولفه نیروی انسانی در آموزش و پرورش، کشورهای دارای رتبه¬های بالا و متوسط در شاخص¬های درصد اشتغال به تحصیل و نسبت دانشآموز به معلم از کشورهای دارای رتبه پایین وضعیت بهتری داشتند. 3) در مولفه مربوط به هزینه¬های آموزش و پرورش، کشورهای دارای رتبه¬های بالا و متوسط در شاخص نسبت سرانه دانشآموزی به سرانه تولید ناخالص داخلی در هر دو دوره ابتدایی و راهنمایی، از کشورهای دارای رتبه پایین وضعیت بهتری داشتند. کلیــد واژههـا: بررسی تطبیقی، شاخص¬های آموزشی، نظام آموزشی ایران، مطالعات تیمز، دوره ابتدایی، دوره راهنمایی.
- Abstract
- The aim of this study was to compare educational indicators between countries with high, average, and low ranking in 2007 TIMSS`s studies and also was delivering resolutions for improving the quality of education in Iran. For sampling, all countries participating in the TIMSS 2007, divided based on performance results to three categories: countries with high, medium and low ranking. The criteria for selecting this countries was participation in all 2007 TIMSS`s studies and had gotten high, medium or low ranking. With method mentioned above Taiwan, Japan, Britain selected as a high ranking countries , Armenia, Scotland, Sweden selected as a medium ranking countries and Iran, Tunisia and Algeria selected as a low ranking countries that had been compared together in below four area and subarea: General characteristics, Instructional Strategies and Time, Human resources in education and Expenditure for Education. This research was descriptive-comparative study and we used Beredi method to data analyzing. Use of this method is common in comparative education’s researches. The results of this study revealed that in General characteristics area(indicators of life expectancy, infant mortality rate, per capita gross national income and purchasing power), in Human resources in education area(indicators Net enrollment Ratio in Education and Pupil-Teacher Ratio), and in Expenditure for Education area (indicators of per capita ratio of students per capita GDP in both primary and secondary) countries with high and average ranking in 2007 TIMSS`s studies were better than countries with low ranking in 2007 TIMSS`s studies. Key words: comparative review index, education, education system of Iran, Thames studies, primary school, middle school