اثر بخشی داستان های اجتماعی بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان اتیک تیک
- دانشجو
- احمد احمدی
- استاد راهنما
- احمد به پژوه
- رشته تحصیلی
- آموزش و پرورش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1604ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47784
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۸۹
- چکیده
- چکیده اتیسم، اختلالی عصبی-تحولی است که با نارسایی کیفی در تعامل اجتماعی، مهارت¬های کلامی و نیز الگوی محدود، قالبی و تکراری در رفتار شناسایی می¬شود. یکی دیگر از علایم شایع اختلال اتیسم، بروز مشکلات رفتاری است. برنامه های متعددی با هدف کاهش مشکلات رفتاری کودکان اتیستیک ارائه شده است. در سال¬های اخیر، استفاده از داستان¬های اجتماعی به عنوان رویکردی انفرادی و مبتنی بر ویژگی¬های کودک به منظور کاهش مشکلات رفتاری کودکان اتیستیک توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تاثیر داستان¬های اجتماعی بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان اتیستیک اجرا شد. این پژوهش، با استفاده از طرح تک آزمودنی با چند خط پایه در میان رفتارهای آماج سه آزمودنی پسر اتیستیک 8 تا 9 ساله و به کارگیری مشاهده نظامدار، شواهدی مبنی بر تاثیر مثبت داستان های اجتماعی در کاهش مشکلات رفتاری کودکان اتیستیک ارائه می¬کند. برای هریک از آزمودنی ها، سه رفتار آماج انتخاب و برای هر یک از این رفتارها، داستان¬های اجتماعی بر اساس ملاک¬های گری و گراند (2000) طراحی و اجرا شد. یافته¬های حاصل نشان داد که اثربخشی این گونه داستان ها بر حسب شاخص اندازه اثر به روش درصد داده¬های غیر همپوش برای چهار رفتار آماج شامل رفتارهای کوبیدن روی میز، راه رفتن در کلاس، گریه کردن و انجام تکلیف در سطح متوسط، برای رفتار آماج ضربه زدن در سطح سوال برانگیز و در مورد سه رفتار آماج دیگر شامل خوابیدن و لم دادن روی صندلی، برقراری تماس چشمی و تکان دادن دست ها بی¬اثر بوده است. در پایان متغیر¬های دخیل در این نتایج مورد بحث قرار گرفته و پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده ارائه شده است.
- Abstract
- Abstract Autism is a neurodevelopmental disorder characterized by qualitative impairments in social interactionand communication skill, along with a restricted, repetitive and stereotyped pattern of behavior. Another common feature of autism disorder is behavioral problems. Various programs have been designed to reduce behavioral problems in children with autism disorder. In recent years, social story as an individualized approach based on child's characteristics has gained lots of attention for reducing behavioral problems in children with autism disorder. The present study is the first research project to evaluate the impact of social stories on reduction of behavioral problems in such children in Iran. Using single subject design with multiple baselines across target behaviors of three boys with autism whose age was 8-9 years old and by employing a systematic observation, the study has provided documents which indicate social story had positive effects on reduction of behavioral problems in children with autism disorder. Three target behaviors were identified for each participant and then social stories based on Gray and Garand's (2000) criteria were designed and implemented. The findings showed that social stories had moderate effectiveness in terms of the effect size index on four target behaviors including beating on the desk, wandering in the classroom, crying, and staying on task and questionable effectiveness on hitting behavior. Also, the findings revealed that social stories had no effect on the three target behaviors, including eye contact, laying down on the desk, and swiveling the hands. Finally, some of the variables that may play a role in these results were discussed, and suggestions for future research were mentioned.