عنوان پایان‌نامه

تاثیر آموزش فرا شناخت بر نگرش و خود پنداری ریاضی دانش آموزان دختر پایه اول مقطع متوسط(منطقه اوز)



    دانشجو در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر آموزش فرا شناخت بر نگرش و خود پنداری ریاضی دانش آموزان دختر پایه اول مقطع متوسط(منطقه اوز)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1588ع;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1588ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47629
    تاریخ دفاع
    ۱۷ بهمن ۱۳۸۹
    دانشجو
    لیلا غفاری

    هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش فراشناختی بر نگرش ریاضی و خودپنداره ریاضی بود. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. برای انتخاب گروه‌های آزمایش و کنترل، از لیست مدارس دخترانه مقطع متوسطه، به روش نمونه گیری تصادفی، یک مدرسه انتخاب و دو کلاس از آن مدرسه در قالب دو گروه 32 نفری به عنوان گروه‌های آزمایش و کنترل مشخص شدند. گروه آزمایش با تشکیل گروههای6-5 نفری به مدت 8 جلسه، تحت آموزش فراشناختی قرار گرفتند. آموزش گروه کنترل به شیوه معمولی بو د. برای جمع آوری داده ها از مقیاس نگرش ریاضی آیکن(1985) و خودپنداره ریاضی جورجی(1982)، استفاده شد. داده های پژوهش با روش های آمار توصیفی و آزمون t تحلیل شد. نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش فراشناخت بر نگرش ریاضی و خودپنداره ریاضی تأثیر معنادار دارد، به طوری که بین میانگین نمرات نگرش ریاضی و خودپنداره ریاضی دانش آموزان در گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنی داری مشاهده شد. در مجموع تحلیل نتایج بیانگر تأثیر مثبت آموزش فراشناخت، بر نگرش ریاضی و خودپنداره ریاضی دانش آموزان گروه آزمایش بود
    Abstract
    The purpose of This study was to examine the effects of metacognitive instruction on mathematics attitude and math Self concept.The research procedure was Quasi-experimental with pre-test and post-test design and control group.The experimental and control group were selected from a list of female only high schools using random sampling, a school was selected and two classes having 32 students each, were selected as experimental and control group.experimental group trained for four sessions. each plan for 2 h of learning in each week. Measurement tools consisted of Aiken mathematics attitude scale and George mathematicalself concept scale. Research data using descriptive statistics and t test were analyzed. Results indicated that there is a significant different between control and experimental groups in Variables of mathematics attitude and math Self concept. Overall results of this study showed that metacognitive instruction has a significant effect on Mathematics attitude and math Self concept. So that metacognitive instruction improve math attitude and math Self concept.