تاثیر آموزش فرا شناخت بر نگرش و خود پنداری ریاضی دانش آموزان دختر پایه اول مقطع متوسط(منطقه اوز)
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1588ع;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1588ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47629
- تاریخ دفاع
- ۱۷ بهمن ۱۳۸۹
- دانشجو
- لیلا غفاری
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش فراشناختی بر نگرش ریاضی و خودپنداره ریاضی بود. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. برای انتخاب گروههای آزمایش و کنترل، از لیست مدارس دخترانه مقطع متوسطه، به روش نمونه گیری تصادفی، یک مدرسه انتخاب و دو کلاس از آن مدرسه در قالب دو گروه 32 نفری به عنوان گروههای آزمایش و کنترل مشخص شدند. گروه آزمایش با تشکیل گروههای6-5 نفری به مدت 8 جلسه، تحت آموزش فراشناختی قرار گرفتند. آموزش گروه کنترل به شیوه معمولی بو د. برای جمع آوری داده ها از مقیاس نگرش ریاضی آیکن(1985) و خودپنداره ریاضی جورجی(1982)، استفاده شد. داده های پژوهش با روش های آمار توصیفی و آزمون t تحلیل شد. نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش فراشناخت بر نگرش ریاضی و خودپنداره ریاضی تأثیر معنادار دارد، به طوری که بین میانگین نمرات نگرش ریاضی و خودپنداره ریاضی دانش آموزان در گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنی داری مشاهده شد. در مجموع تحلیل نتایج بیانگر تأثیر مثبت آموزش فراشناخت، بر نگرش ریاضی و خودپنداره ریاضی دانش آموزان گروه آزمایش بود
- Abstract
- The purpose of This study was to examine the effects of metacognitive instruction on mathematics attitude and math Self concept.The research procedure was Quasi-experimental with pre-test and post-test design and control group.The experimental and control group were selected from a list of female only high schools using random sampling, a school was selected and two classes having 32 students each, were selected as experimental and control group.experimental group trained for four sessions. each plan for 2 h of learning in each week. Measurement tools consisted of Aiken mathematics attitude scale and George mathematicalself concept scale. Research data using descriptive statistics and t test were analyzed. Results indicated that there is a significant different between control and experimental groups in Variables of mathematics attitude and math Self concept. Overall results of this study showed that metacognitive instruction has a significant effect on Mathematics attitude and math Self concept. So that metacognitive instruction improve math attitude and math Self concept.