عنوان پایان‌نامه

رابطه ویژگی های فردی، سبک های هویت و تعهد هویت با خوشبختی تحصیلی معلمان زن و مرد مقاطع ابتدایی و راهنمایی آموزش و ژرورش منطقه یک شهر تهران




    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1559ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46616
    تاریخ دفاع
    ۱۴ مهر ۱۳۸۹
    دانشجو
    فروغ مزارعی
    استاد راهنما
    الهه حجازی موغاری

    سازه خوشبینی تحصیلی ، یک باور فردی در معلمین است که متشکل از سه مولفه : احساس کارآمدی ، اعتماد به والدین و دانش آموزان و تاکید تحصیلی می باشد و با ایجاد یک محیط یادگیری فعال و مثبت ، موجب موفقیت تحصیلی دانش آموزان می گردد . هدف از این مطالعه ، تعیین رابطه ویژگی های فردی ، سبک های هویت و تعهد هویت با خوشبینی تحصیلی معلمان زن و مرد شهر تهران است . بدین منظور ، 303 نفر ( شامل 172 معلم زن و 131 معلم مرد ) به روش طبقه ای از حدود 1100 نفر معلمان مقاطع ابتدایی و راهنمایی آموزش و پرورش منطقه یک شهر تهران ، انتخاب شده و به سیاهه سبک های هویت (ISI-4) (اسمیتز و همکاران ، منتشرنشده ) و پرسشنامه خوشبینی تحصیلی معلم ( وولفولک هوی ، هوی و کورز ، 2008 ) پاسخ دادند . داده های پژوهش با استفاده از روش های آماری رگرسیون گام به گام و تحلیل واریانس چند متغیره(MANOVA) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته و نتایج نشان دادند: 1 – در نمونه کلی معلمان ( بدون در نظر گرفتن جنسیت ) سبک هویت اطلاعاتی ، بیشترین نقش را در پیش بینی خوشبینی تحصیلی معلمان ایفا می کنند . 2 – در مولفه های اعتماد معلم به والدین و دانش آموزان و احساس کارآمدی ( از مولفه های خوشبینی تحصیلی ) تفاوت معناداری بین دو جنس وجود دارد ولی در مولفه تاکید تحصیلی این تفاوت ، معنادار نیست . 3 – بین دو جنس در استفاده از سبک های هویت اطلاعاتی و سبک سردرگم/ اجتنابی تفاوت معناداری وجود دارد ولی در سبک هویت هنجاری تفاوت معناداری ندارند . 4 – در پیش بینی خوشبینی تحصیلی معلمان زن و مرد و مولفه های آن ، سبک هویت اطلاعاتی و تعهد هویت بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند .
    Abstract
    The construct of academic optimism is an individual belief in teachers consisting of three components: sense of efficacy, teacher trust in parents and students and academic emphasis which through creating an active and positive learning environment leads to the academic progress and success of the students. The aim of this study was to determine the relation of individual characteristics, identity styles, and identity commitment with the teacher’s academic optimism. For this reason , a sample consisting of 303 person (172 female teachers and 131 male teachers) have been selected out of about 1100 primary and middle school teachers in zone 1 of Tehran Educational Department by stratified sampling method and completed the Identity Styles Inventory (ISI-4)( Smits, et al, Unpublished ) and teacher’s academic optimism questionnaire ( Woolfolk Hoy, Hoy & Kurz, 2008 ). The data were analyzed by stepwise regression analysis and Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) methods. Results indicated that: 1- In the overall sample (regardless the gender), the informational identity style has the greatest role in predicting the teacher’s academic optimism. 2- There is a significant difference between two genders regarding the teacher trust in parents and students, and sense of efficacy components (which are two components of academic optimism), but there is no significant difference in academic emphasis component between two genders. 3- There is a significant difference between two genders in using informational and diffuse / avoidant identity styles, but there is no significant difference in normative identity style between two genders. 4- The informational identity style and identity commitment have the greatest contribution in predicting the teacher’s academic optimism in two genders.