عنوان پایاننامه
بررسی درک دانشجو - معلمان رشته آموزش علوم تجربی از ماهیت علوم تجربی در مراکز تربیت معلم استان تهران
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1628ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48634
- تاریخ دفاع
- ۱۶ بهمن ۱۳۸۹
- دانشجو
- محمد ظاهری شهماروندی
- چکیده
- هدف از این پژوهش بررسی میزان درک دانشجو¬- معلمان آموزش علوم تجربی از ماهیت علم تجربی در مراکز تربیت معلم استان تهران بود. برای نیل به هدف فوق، با توجه به تعریف علم تجربی و ماهیت علم تجربی، پرسشنامهای با 60 سوال چهار گزینه¬ای بر اساس 3 مؤلفه که عبارتند از مبانی فلسفی علوم تجربی، روش کاوشگری و دستاوردهای علوم تجربی توسط پژوهشگر تدوین گردید. با توجه به نظر اساتید علوم تجربی و اجرای پایلوت، سوالات پرسشنامه به 31 سوال کاهش یافت. روش تحقیق به کار برده شده در این پژوهش کمی از نوع توصیفی¬ - ¬زمینه یابی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه¬ی دانشجو – معلمان زن و مرد رشته آموزش علوم تجربی مراکز تربیت معلم استان در سال تحصیلی 1390-1389 بود. نمونه¬ای 30 نفری با روش نمونه گیری تصادفی ساده از جامعه آماری انتخاب شد و پرسشنامه مذکور روی آن¬ها اجرا گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ (71/0a=) مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. در این پژوهش از روش¬های آماری توصیفی؛ فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد، همبستگی پیرسون و همچنین آمار استنباطی، آزمون تی مستقل استفاده گردید. یافته¬های این مطالعه نشان داد: 1- دانشجو - معلمان آموزش علوم تجربی درک درست و کافی از ماهیت کلی علم تجربی و مؤلفه های آن ( مبانی فلسفی علم تجربی، مراحل مختلف روش علمی و دستاوردهای علم تجربی ) ندارند. 2- بین سابقه تدریس دانشجو – معلمان آموزش علوم تجربی و درک آن¬ها از ماهیت علم تجربی رابطه معنی داری وجود نداشت. 3- فقط بین درک علمی دانشجو – معلمان زن و مرد در زیر مجموعه مبانی فلسفی علوم تجربی تفاوت معنی داری وجود داشت. 4- بین معدل کل دانشجو – معلمان با زیر مؤلفه های آزمون درک ماهیت علم تجربی در سطح 01/0p ? همبستگی معنی داری وجود داشت. همچنین بین نمره¬های دروس فیزیک و شیمی دانشجو – معلمان با زیر مجموعه¬ی مبانی فلسفی علوم تجربی در سطح 05/0p ? همبستگی منفی و معنی داری وجود داشت. کلمات کلیدی: ماهیت علم تجربی، آموزش علوم تجربی، مبانی فلسفی علم تجربی، روش کاوشگری و دستاوردهای علم تجربی، مراکز تربیت معلم
- Abstract
- Ledarman, N. G. (1992). Students' and Teachers' Conceptions of the Nature of Science: A Review of the Research. Journal of Research in Science in Teaching. 29. Ledarman, N. G ,abd – El – Khalid.f , Bell, R . L. and Schwartz ,r.(2002). Views of nature of science questionnaire : toward valid and meaning ful assessment of learners conception of science. Journal of Research in Science in teaching ,39(6) ,497-521. William A. Sandoval, Kathryn Morrison.(2003). High School Students’ Ideas about Theories and Theory Change after a Biological Inquiry Unit. JOURNAL OF RESEARCH IN SCIENCE TEACHING. PP. 369–392 Lin, H. Sh. and Chung Chih, Ch. (2002). Promoting Preservice ChemistryTeachers’ Understanding about the Nature of Science Through History. Journal of Research in Science Teaching, 9 (39).