عنوان پایان‌نامه

مقایسه عوامل موثر بر انتخاب رشته و میزان رضایت دانشجویان در بین دانشجویان دانشکده فنی و دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه عوامل موثر بر انتخاب رشته و میزان رضایت دانشجویان در بین دانشجویان دانشکده فنی و دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1595ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47740
    تاریخ دفاع
    ۱۷ بهمن ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    کمال درانی

    چکیده پژوهش حاضر عوامل مؤثر بر انتخاب رشته و میزان رضایت دانشجویان فنی و علوم تربیتی دانشگاه تهران را مورد بررسی قرار داد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده فنی و علوم تربیتی دانشگاه تهران بود که با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای نمونه ای به حجم 414 نفر انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها دو پرسشنامه محقق ساخته طراحی شد. تحلیل عاملی اکتشافی حاصل از داده ها نشان داد که پرسشنامه ها از پنج عامل تشکیل شده است. نتایج تحلیل آماری نشان داد که عوامل تأثیر گذار بر انتخاب دانشجویان فنی به ترتیب عوامل اقتصادی، عوامل فردی، مؤسسه ای – آموزشی، کنکور سراسری و عوامل اجتماعی- فرهنگی است و عوامل تأثیر گذار بر انتخاب دانشجویان علوم تربیتی به ترتیب عوامل کنکور سراسری، مؤسسه ای، اجتماعی- فرهنگی، فردی و اقتصادی است و بین عوامل پنجگانه بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده شد. و همچنین عوامل تأثیر گذار بر رضایت دانشجویان فنی به ترتیب کاربردی بودن، محتوا، علایق قبلی دانشجویان، عملکرد اساتید و محیط آموزشی است و عوامل تأثیر گذار بر رضایت دانشجویان علوم تربیتی به ترتیب مؤلفه کاربردی بودن، علایق قبلی، محتوا، عملکرد اساتید و محیط آموزشی است. و بین عوامل پنجگانه بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده شد. کلمات کلیدی: انتخاب رشته، رضایت، دانشجویان، دانشکده فنی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران
    Abstract
    Abstract Study the factors affecting student satisfaction and major selection, Technical and Educational Sciences of Tehran University examined. Statistical community, including students, Faculty of Engineering and Education, Tehran University was using stratified random sampling a sample size of 414 individuals was selected. For data collection two questionnaires were designed. Exploratory factor analysis of data obtained showed that the questionnaire is composed of five factors. Statistical analysis showed that factors affecting student choice in order of technical economic factors, individual factors, an institution - education entrance examination, and social factors - cultural factors influencing student choice Humanities order factors entrance examination, the Institute A social - cultural, economic and individual and between the five factors were significant differences between groups were observed. And factors affecting student satisfaction technical order being applied, content, interests, previous students, professors and teaching environment is performance and factors affecting student satisfaction Humanities order component being applied, previous interests, content, teachers and environmental performance training. And between the five factors were significant differences between groups were observed. Keywords: major selection, satisfaction, Students, Faculty of Engineering, Faculty of Educational Sciences, Tehran University Abstract Study the factors affecting student satisfaction and major selection, Technical and Educational Sciences of Tehran University examined. Statistical community, including students, Faculty of Engineering and Education, Tehran University was using stratified random sampling a sample size of 414 individuals was selected. For data collection two questionnaires were designed. Exploratory factor analysis of data obtained showed that the questionnaire is composed of five factors. Statistical analysis showed that factors affecting student choice in order of technical economic factors, individual factors, an institution - education entrance examination, and social factors - cultural factors influencing student choice Humanities order factors entrance examination, the Institute A social - cultural, economic and individual and between the five factors were significant differences between groups were observed. And factors affecting student satisfaction technical order being applied, content, interests, previous students, professors and teaching environment is performance and factors affecting student satisfaction Humanities order component being applied, previous interests, content, teachers and environmental performance training. And between the five factors were significant differences between groups were observed. Keywords: major selection, satisfaction, Students, Faculty of Engineering, Faculty of Educational Sciences, Tehran University