عنوان پایان‌نامه

بررسی میزان انطباق محتو.ای کتاب روان شناسی سال سوم دوره متوسطه با اهداف مصوب آن و ارزیابی دیدگاه در باره آن



    دانشجو در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی میزان انطباق محتو.ای کتاب روان شناسی سال سوم دوره متوسطه با اهداف مصوب آن و ارزیابی دیدگاه در باره آن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1531ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45697
    تاریخ دفاع
    ۲۴ شهریور ۱۳۸۹
    دانشجو
    هادی کمالی
    استاد راهنما
    کمال درانی

    هدف اصلی پــژوهش حاضر بررسی میزان انطباق محتوای کتاب‌ روان شناسی سال سوم مقطع متوسطه با اهداف مصوب آن و ارزیابی دیدگاه دبیران در مورد آن است. در بخش اول این پژوهش، ابتدا اهداف مصوب مربوط به کتاب درسی روان شناسی از "راهنمای برنامه درسی روان¬شناسی دوره متوسطه" اخذ گردید. در مرحله بعد کتاب‌ روان شناسی سال سوم مقطع متوسطه با استفاده از روش تحلیل محتوا بررسی شده و میزان و نوع توجه به هر یک از اهداف کتاب در حیطه¬های شناختی، عاطفی و روانی – حرکتی استخـراج شدند. در بخش دوم این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که بر اساس آن و با توجه به اهداف و معیارهای مصوب دفتر تألیف، در گروه روان شناسی تنظیم شد. در این پژوهش که از نوع کاربردی است، جامعه و نمونه آماری در بخش بررسی میزان انطباق محتوای کتاب‌ روان شناسی با اهداف مصوب آن کتاب‌ روان شناسی سال سوم مقطع متوسطه است که در سال تحصیلی 1389-1388 توسط آموزش و پرورش تدوین شده است و در بخش ارزیابی از دیدگاه دبیران، جامعه شامل کلیه دبیران درس روان ¬شناسی سال سوم مقطع متوسطه رشته ادبیات و علوم انسانی در شهر تهران در سال تحصیلی 89 -1388 است که تعداد آنها 360 نفر بود که با روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 108 نفر آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‏¬ها، از روش‏ آماری- توصیفی (جداول، نمودارها، درصد، فراوانی) و روش آمار استنباطی (آزمون ناپارامتریک مجذور کا) استفاده شده است. نتایج به ‏دست آمده از این پژوهش، نشان می¬دهد که به یک میزان به اهداف سه حیطه توجه نشده است. در اهداف حیطه شناختی، هدف آشنایی با مشاوره، روان درمانی و انواع خدمات مشاوره¬ای و روان¬درمانی کمتر از حد انتظار با محتوای کتاب انطباق دارد و به هدفِ شناخت مفهوم بهداشت روانی و انواع پیش¬گیری اصلاً توجهی نشده است. در حیطه عاطفی و روانی – حرکتی، از یک طرف همه¬ی اهداف کمتر از حد انتظار با محتوای کتاب انطباق دارند . در بخش ارزیابی دیدگاه دبیران، نتایج نشان می¬دهند از نظر دبیران، اهداف در سه حیطه و اصول سازماندهی محتوا، در حد متوسط و یا پایین¬تر از آن با محتوای کتاب انطباق دارد. این امر نشان از همسو بودن نتایج دارد و می‏توان گفت که وضعیت محتوای کتاب روان¬شناسی مقطع متوسطه نامناسب بوده و توجه مسئولین امر به اصلاح این کتاب ضروری است.
    Abstract
    The most important goal of this survey is analysis scale of adoption the content of third high school psychology book with its goals and examination of teachers view about. In the first section of the survey, we study the goals passed in this book from “guidance of educational program of high school” psychology book. Next, the book is examined with content analysis method and scale and kind of all of the goals in cognitive, emotional and psychic-dynamic compass are studied. In Second section, we used the author’s questionnaire that it was based on goals passed in department of psychology. This survey is applicative and its statistical population in section of analysis scales of adoption the content of third high school psychology book. it was codified by education and training organization in from 1388 to 1389. In the end of the survey, we examined teachers’ views about; include all of psychology teachers in arts major in high schools of Tehran City from 1388 to 1389. They were 360 people that 108 persons of them selection in bunch simplify method. We used statistical-descriptive method (tables, diagrams and percent frequency) and elucidation statistic method (None Parametric Test chi-Square) to analysis data. As a result, this research shows that there was not tented of goals none of three compasses. In goals of cognitive compass, goal of knowledge of consultation, psychopath and consultation services is less many than adoption on the book and there was not emphasis on psychic healthy and kinds of presentations. In emotional and psychic-dynamic compasses, in the other hand, the goals are not adoption on book content. In the section of teacher’s views examination, the goals are medium or less than book content. This is clear that the results are not lined and we say the psychology book content is unsuitable and it needs to modify this book.