عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین مهارتهای زندگی و رضایت زناشویی در بین معلمان



    دانشجو در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین مهارتهای زندگی و رضایت زناشویی در بین معلمان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1585ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47202
    تاریخ دفاع
    ۱۲ بهمن ۱۳۸۹

    هدف از این تحقیق تعیین رابطه بین مهارتهای زندگی و رضایت زناشویی در بین معلمان زن و مرد شهر مشهد می باشد. بدین منظور 300 نفر (شامل 150 معلم زن و 150 معلم مرد ) از میان کلیه افراد شاغل در مدارس ابتدایی و راهنمایی منطقه تبادکان ،انتخاب شده و به پرسش نامه های رضایت زناشویی انریچ و مهارتهای زندگی پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از روشهای آماری رگرسیون گام به گام و تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج نشان داد که درنمونه کلی بین مهارتهای زندگی و رضایت زناشویی همبستگی مثبت و معنا دار وجود دارد . میانگین رضایت زناشویی در دو جامعه معلمان مرد ومعلمان زن اختلاف معنا داری با یکدیگر دارد. میانگین نمره رضایت زناشویی در بین زنان بالاتر از مردان بود.میانگین کل مهارتهای زندگی در دو گروه معلمان مرد و معلمان زن در جامعه مورد نظر اختلاف معنا داری با یکدیگر ندارد، همچنین در دو گروه معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده اختلاف معنا داری به دست نیامد.
    Abstract
    The purpose of this study is determination of relationship between the life skills and satisfaction among male and female teachers in mashhad . For this purpose , 300 people (including150 female teacher and 150 male teacher ) selected among all employed people in elementary and secondary schools in Tabadkan region and they responded to Enrich marital satisfaction questionnaries and life skills . Data research with using of stepwise statistical methods and multivariate variance analysis were analyzed and the results show that there is a positive and significant correlation between life skills and marital satisfaction .Marital satisfaction mean between male teachers and female teachers have a significant differences with each other . Marital satisfaction scores among female teachers were higher than male teachers .Mean life skills in two groups of considered group of male and female teachers have no significant differences with each other. Also , there is no significant differences in two groups of trained and untrained teachers .