عنوان پایان‌نامه

بررسیخطاهای املایی و نگارش در وبلاگ های فارسی و ماهیت زبان شناختی آنها



    دانشجو در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسیخطاهای املایی و نگارش در وبلاگ های فارسی و ماهیت زبان شناختی آنها" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبانشناسی همگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 900-65;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47199
    تاریخ دفاع
    ۲۳ بهمن ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    محمود بی جن خان

    پایان‌نام? حاضر پژوهشی است که به دلایل بروز خطاهای متداول در متون تایپ‌شد? وبلاگ‌های فارسی و ماهیت زبان‌شناختی آنها می‌پردازد. در فصل یک مسأل? پژوهش مطرح می‌شود و فرضیه‌هایی برای پاسخگویی به پرسش‌های تحقیق پیشنهاد می‌شوند. در فصل دوم که به چارچوب نظری پژوهش اختصاص یافته است، به مفاهیمی همچون وبلاگ‌نویسی، ماهیت زبان‌شناختی سامانه‌های نوشتاری، پیکره و زبان‌شناسی پیکره‌ای، وب به عنوان پیکره و خطاهای املایی و نگارشی از دید سایر پژوهشگران پرداخته می‌شود. سپس، طبقه‌بندی مناسب از انواع خطاها برای پژوهش حاضر معرفی می‌شود که در آن به وجود چهار نوع خطا که عبارت‌اند از تایپی، نگارشی، املایی و عمدی قائل می‌شویم. ویژگی‌های خط فارسی و گون? محاوره‌ای زبان فارسی هم در این فصل مطرح می‌شوند. در فصل سوم نیز داده‌های پژوهش با اتکا بر طبقه‌بندی ارائه‌شده از انواع خطاها در فصل پیش بررسی می‌شوند و نحو? تعامل سطوح مختلف دانش زبانی بشر در رفع خطاهای موجود در متون تایپ‌شده نیز با ذکر مثال‌هایی تشریح می‌شوند. در فصل چهار، چند وبلاگ به عنوان نمونه از لحاظ خطاهای موجود در آنها بررسی آماری می‌شوند و در پایان نیز آمار کل خطاهای موجود در پیکر? جمع‌آوری‌شده و نسبت آنها در مقایسه با تعداد هم? کلمات ارائه می‌شوند و نشان داده می‌شود که در رده‌بندی خطاها از حیث فراوانی، خطاهای نگارشی، تایپی، املایی و عمدی به ترتیب رتبه‌های اول تا چهارم را به خود اختصاص می‌دهند. در فصل پنجم تغییرات حاصل از تکمیل پژوهش در فرضیه‌های نخستین مطرح می‌شوند، سپس نتایج تحقیق و پیشنهادهایی برای پژوهش‌های آینده ذکر می‌گردند.
    Abstract
    The present thesis is a study which deals with the reasons for common errors in typed Persian-language weblog texts. In chapter one, the research question is presented and some hypotheses are proposed to answer them. In chapter two which is allocated to the theoretical framework of the research, concepts such as blogging, linguistic nature of writing systems, corpora and corpus linguistics, web as corpus and orthographic and spelling errors in the view of other researchers are presented. Then, the classification of different kinds of errors, made suitable for the present research is proposed in which we introduce four kinds: typos, orthographic errors, spelling errors and intentional errors. Properties of the Persian script and the conversational variety of the language are also mentioned in this chapter. In chapter three, the research data are investigated based on the classification of errors presented in the previous chapter and the way in which different levels of human's linguistic knowledge interact to correct the errors present in typed texts are explained using some examples. In chapter four, some weblogs are analyzed statistically in terms of the errors they contain as instances and in the end the statistics of all errors existent in the collected corpus and their proportion to the number of all words are introduced. It will be demonstrated that in the ranking of errors in terms of frequency, orthographic errors, typos, spelling errors and intentional errors hold the first rank to the fourth rank respectively. In chapter five, modifications in the initial hypotheses caused by the completion of the research are presented, and then the results of the research and propositions for future research are mentioned.