عنوان پایان‌نامه

پیش بینی تحصیلی دانش آموزان دختر پایه پنجم مدارس دولتی شهرستان کرمان بر بنای جو سازمانی و رضایت معلمان جهت ارائه راهکارهای بهینه




    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1573ع
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۸۹
    دانشجو
    نسرین فرزان
    استاد راهنما
    کمال درانی

    هدف از اجرای این تحقیق ، پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه پنجم مدارس دولتی شهرستان کرمان بر مبنای جو سازمانی مدرسه و رضایت شغلی معلمان جهت ارائه راهکارهای بهینه می-باشد . جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان پایه پنجم مدارس دولتی دخترانه شهرستان کرمان بود. برای نمونه¬گیری در این پژوهش روش سرشماری بکارگرفته شد. تعداد حجم نمونه 117 نفر بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می¬باشد. اطلاعات لازم از طریق دو پرسشنامه هالپین کرافت برای سنجش جو سازمانی و استیفن رابینز برای سنجش رضایت شغلی معلمان جمع آوری شد . برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از نرم افزار spssاستفاده شده است و روشهای آماری بکار برده شده آمار توصیفی(میانگین ،انحراف معیار) و آمار استنباطی (ماتریس همبستگی و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام ) می¬باشد و برای بررسی میزان پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان معدل ترم دوم آنها که امتحانات به صورت نهایی برگزار می¬شد مورد استفاده قرار گرفت. یافته¬های این تحقیق نشان می¬دهد که: پیشرفت تحصیلی به غیر از مولفه فاصله گری با سایر مولفه های جو سازمانی و رضایت شغلی ارتباط معنی دار دارد .این ارتباط با مولفه های روحیه گروهی ،تاکید بر تولید، صمیمیت، ملاحظه گری، نفوذ و رضایت شغلی مثبت و با مولفه مزاحمت و بی علاقگی(فقدان تعهد شغلی) منفی است. رضایت شغلی به غیر از مولفه فاصله گری با سایر مولفه های جو سازمانی ارتباط معنی دار دارد .این ارتباط با مولفه های روحیه گروهی ،تاکید بر تولید، صمیمیت، ملاحظه گری، نفوذ، مثبت و با مولفه مزاحمت وبی علاقه گی(فقدان تعهد شغلی) منفی است. رضایت شغلی ، روحیه گروهی، بی علاقه گی و مزاحمت در تبیین واریانس پیشرفت تحصیلی نقش عمده ای دارند . تحلیلهای رگرسیون نشان می¬دهد که رضایت شغلی به وسیله روحیه گروهی و بی علاقگی پیش بینی می¬شود و از ترکیب دو معادله رگرسیون می¬توان به این نتیجه رسید که روحیه گروهی و بی علاقه گی علاوه بر اینکه رابطه مستقیم با پیشرفت تحصیلی دارند از طریق متغیر رضایت شغلی هم با پیشرفت تحصیلی ارتباط دارند. و نهایت
    Abstract
    ندارد