عنوان پایاننامه
رابطه سبک های شناختی و راهبرد فرا شناختی با عملکرد ریاضی در دانش آموزان سال اول متوسطه
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46563;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1567ع
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- اسماعیل اسلامی
- چکیده
- هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ارتباط متغیرهای سبک های شناختی(وابسته به زمینه،مستقل از زمینه) و راهبرد فراشناختی (خودنظم دهی) با عملکرد ریاضی و مقایسه این ارتباط در دانش آموزان سال اول متوسطه شهر بیله سوار می باشد.جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش متشکل از کلیه دانش آموزان پسر ودختر سال اول متوسطه شهرستان بیله سوار در سال تحصیلی 89-88.تعداد250 نفر آزمودنی نمونه مورد نظر از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. برای جمع¬آوری داده¬ها از آزمون اشکال گروهی نهفته و مجموعه پرسشنامه های راهبردهای انگیزشی یادگیری استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان داد که بین سبک های شناختی با عملکرد ریاضی وخودنظم دهی فراشناختی و بین راهبردهای فراشناختی(خودنظم دهی فراشتاختی) با عملکرد ریاضی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین سبک شناختی دو گروه دختر وپسر تفاوت معنادار وجود ندارد، اما بین راهبردهای فراشناختی وعملکرد ریاضی دو گروه دختر وپسر تفاوت معنادار وجود دارد. واژه های کلیدی:سبک شناختی (وابسته به زمینه ¬¬¬ نابسته به زمینه)،راهبردفراشناختی،عملکرد ریاضی
- Abstract
- The main purpose of the present study investigated relationship variables with cognitive style (field dependent, field independent) and meta cognition strategy (self-regulation) with mathematical performance and compared this relationship in the first year of high school students are Bailusavar city. The population in question .This study consisted of all male and girls students in high school Bailusavar city is in during the 2009-2010 academic year. Number 250 subjects sample through a stratified random sampling were selected. To collect data of Group Embeded Figure Test and learning and motivational strategies questionnaires, used. Our results showed a significant positive relationship between cognitive style with mathematical performance and self-regulation that also between Meta cognition strategy (self-regulation) with mathematical performance exists. Also, non significant difference between cognitive style the two groups there is boys and girls, but had significant difference between meta cognition strategies and mathematical performance in both groups girls and boys observed.