عنوان پایاننامه
تاثیر روش خود آموزشی بر عملکرد حل مساله و خود پنداره تحصیلی دانش آموزان حساب نارسا پایه چهارم ابتدایی شهرستان بیله سوار
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46553;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1568ع
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- علی عبادی
- چکیده
- هدف این پژوهش بررسی تاثیر روش خودآموزی بر عملکرد حل مساله و خودپنداره تحصیلی دانش¬آموزان حساب نارسای پایه چهارم شهرستان بیله¬سوار بود. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع آزمایشی بوده که به این منظور تعداد 60 دانش¬آموز حساب نارسا (30 دانش آموز پسر و 30 دانش آموز دختر ) با توجه به شیوه شناسایی چند مرحله¬ای از بین دانش آموزان پایه چهارم انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمع¬آوری داده¬ها از فهرست وارسی DSMIV، آزمون هوش ریون، آزمون حل مساله ریاضی و مقیاس خودپنداره کودکان استفاده شد. داده¬های پژوهش با روش¬های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. تحلیل نتایج نشانگر تاثیر مثبت آموزش خودآموزی بر افزایش عملکرد حل مساله و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود وتفاوت معناداری بین عملکرد حل مساله و خودپنداره تحصیلی دختران و پسران مشاهده نشد. در مجموع نتایج این مطالعه نشان می¬دهد که روش خودآموزی با ایجاد آرامش و تمرکز و با از بین بردن اضطراب در دانش آموزان باعث کارآیی بهتر آنها و در نتیجه افزایش خودپنداره تحصیلی و عملکرد حل مساله می¬گردد. نتایج نشان داد که روش خودآموزی در خودپنداره تحصیلی و عملکرد حل مساله ریاضی دانش آموزان تأثیر معنادار دارد، بطوریکه بین میانگین نمرات خودپنداره تحصیلی و عملکرد حل مساله دانش¬آموزان در گروه کنترل و آزمایش تفاوت معناداری مشاهده شد. همچنین نتایج حاصل از میزان شیوع حساب نارسایی نشان می¬دهد که شیوع به میزان 86/6درصد در جامعه مورد بررسی می باشد. . واژگان کلیدی: روش خودآموزی، عملکرد حل مساله، خودپنداره تحصیلی، حساب نارسا
- Abstract
- The effect of self-Instruction on problem solving and academic self-concept in Bilesavar city Dyscaluia student in Grade 4. The aim of this study was effect self-Instruction training on problem solving performance and academic self-concept in dyscalaulia students in grade 4 of city Bilesavar .Methood the study was an experiment that the dyscalaulia for 60 fail(30mal student and 30femal students). Accoreding to the method of detection multi phase between the fourth grade student were chosen randomly experimental and control groups were replaced. For datd collection form the list checking DSMIV,Ravens intelligence test ,test math problem solving and students self concept scal was used datd research method of covariance analysis and descriptive statistics were analyzed. The analysis results indicate a positive effect on increasing the self-teaching problem solving performance and academic self concept test group than control group had significantaly between problem solving performance and academic self-concept of boys and girls was observed. The results of this study indicate that the method self with relaxation and focus and eliminate causes anxiety in students improve their efficiency and thus increase academic self-concept and practice of problem solving can be. The results indicate that sef instruction mrthod in academic self cocept and practice solving math and has a significant impact student ,so between the mean scores of academic self –concept and practice of problem solving knowledge of student in the control group and there is no significant difference test Also , the result indicate the prevalence of dyscalculia that the prevalence rate ia 6,86%.