عنوان پایان‌نامه

ارزیابی وضعیت مدیریت دانش در پردیس دانشکده های فنی دانشگاه های تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی وضعیت مدیریت دانش در پردیس دانشکده های فنی دانشگاه های تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46561;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1569عل
    تاریخ دفاع
    ۲۲ آبان ۱۳۸۹
    دانشجو
    محمد همتی
    استاد راهنما
    خدایار ابیلی

    هدف از پژوهش حاضر ارزیابی وضعیت مولفه های مدیریت دانش و همچنین بررسی تفاوت وضعیت موجود و مطلوب مدیریت دانش در دانشگاه تهران (دانشکده های پردیس فنی دانشگاه تهران) می باشد. به این منظور برای سنجش مولفه های مدیریت دانش(در چهار بُعد: خلق دانش، تسهیم دانش، بکارگیری دانش و ذخیره دانش) که بر اساس مدل عمومی دانش نیومن و همچنین پرسشنامه های مشابه ابزار پژوهش ساخته شد. این ابزار بعد از تعیین روایی و پایایی آن در بین 118 نفر از کارشناسان آموزشی دانشکده های فنی به اجرا در آمد. داده های بدست آمده با استفاده از آزمون تی تک متغیره و آزمون تی وابسته برای ارزیابی وضعیت و تفاوت بین وضع موجود و مطلوب مدیریت دانش مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن است که به جز دانشکده مهندسی معدن و گروههای صنایع و نقشه کشی که از لحاظ بکارگیری مدیریت دانش در وضعیت نامطلوبی قرار ندارند بقیه دانشکده ها یعنی دانشکده های مهندسی عمران، مواد، مکانیک، علوم پایه مهندسی و برق و کامپیوتر از لحاظ بکارگیری مدیریت دانش در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار ندارند. علاوه بر این از بین این دانشکده ها وگروهها تنها گروه مهندسی صنایع است که شکاف معناداری بین وضعیت موجود و مطلوب ذخیره دانش مشاهده نمی شود. و بقیه دانشکده ها تا رسیدن به نقطه مطلوب ذخیره دانش فاصله دارند و در مورد مولفه های خلق و تسهیم دانش تفاوت معنی داری بین وضعیت موجود و مطلوب در تمامی دانشکده ها و گروه ها مشاهده شد. علاوه بر این از بین این دانشکده ها و گروه ها تنها گروه مهندسی صنایع است که شکاف معناداری بین وضعیت موجود و مطلوب مدیریت دانش مشاهده نمی شود. و بقیه دانشکده ها و گروه ها تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله معناداری دارند. در نهایت راهکارهای ارائه شده از سوی کارشناسان آموزشی به دسته عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل مدیریتی تقسیم بندی شده و مورد تحلیل قرار گرفت. کلمات کلیدی: مدیریت دانش، خلق دانش، تسهیم دانش، بکارگیری دانش، ذخیره دانش، دانشکده های فنی
    Abstract
    The assessment of the status of knowledge management factors and investigation of the differences between its existent and desired positions was the purpose of this project. For assessing knowledge management factors we designed a questionnaire upon Newman general knowledge model and its four components; knowledge creation, knowledge implementation, knowledge sharing, and knowledge storage. After determining reliability and validity of this measurement, it was administered to 118 Educational Personnel (Experts) of technical faculties of Tehran University, whom selected through census-sampling method. To analyzing data we utilize one-variable t-test and dependent t-test. Results showed that except faculties of Chemistry Engineering, Material Engineering, and Basic science of Engineering, other faculties are in almost desired position in terms of the knowledge management status. Moreover only Industrial Engineering faculty among these has no significant gap between existent & desired position in terms of the knowledge management status. Finally, the strategies were proposed by educational experts, divided into three groups; individual factors, organizational factors, and managerial factors, and then we discussed them. Key words: Knowledge Management, Knowledge Sharing, Knowledge Creation, Knowledge Storage, Knowledge Implementation, Engineering Faculties