عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر باز آموزی اسناد بر پیشرفت تحصیلی دانش اموزان دختر سال دوم انسانی دبیرستان های استان گیلان



    دانشجو در تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثر باز آموزی اسناد بر پیشرفت تحصیلی دانش اموزان دختر سال دوم انسانی دبیرستان های استان گیلان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1555ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46352
    تاریخ دفاع
    ۲۷ مهر ۱۳۸۹

    این پژوهش مطالعه¬ای از نوع آزمایشی بوده که با هدف تعیین اثر " باز آموزی اسناد" به روش ABCDEF بر "پیشرفت تحصیلی" انجام شد. در این آزمون تعداد 50 دانش آموز دختر سال دوم دبیرستان به شکل تصادفی ساده از بین 72 نفر از دو مدرسه استان گیلان ، و بر طبق پیش آزمون به وسیله آزمون سبک اسناد (ASQ) دارای سبک اسنادی منفی بودند، در دوگروه 25 نفری کنترل و آزمایشی ( در دو طیف معدل بالای 5/14 و معدل پایین 5/14 ) قرار داده شدند. گروه آزمایش به مدت 2 ماه در 8 نشست 2 ساعته تحت باز اموزی اسنادی به روش ABCDEFکه شامل تشخیص باورهای کارآمد و ناکارآمد، توانایی شناسایی باورهای اشتباه، پذیرش ماهیت دگرکون¬پذیر باورها، افزایش توانمندی در زمینه باز سازی شناختی قرار گرفت. پس از اتمام آموزش، پس آزمون ASQ و معدل دو گروه از طریق آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت بررسی فرض همگنی، واریانس¬های گروه¬ها در نمرات پیش آزمون دو متغیر، آزمون لوین بکار رفت. نتایج کواریانس نشان داد که پس از دوره آموزشی، ازمیزان نمره اسناد منفی در گروه آزمایشی کاسته و بر میزان نمره اسناد مثبت اضافه شده،.(p<0.001 ) همچنین نتایج نشان داد که باز آموزی اسنادی به روش ABCDEF بر عملکرد تحصیلی اثر مثبت دارد و سبب پیشرفت تحصیلی می¬شود
    Abstract
    This study is an expremental design study for determining the attribution retrainings influence on academic achievement by " ABCDEF " method. In this study 50 second grade girls students of high school chosen by randomly from among 72 from two schools in Guillan prorince in accord with pretest by attributional style were figured out whose attributional style were regarded negative. They were put in two groups comprising 25 subjects , including contorl and experimental ( in two average range of upper than 14.50 and lower than 14.50) . Experimental group was retrained attributionally by ABCDEF method, including recognizing of efficient and none efficient beliefs, recognizing ,false beliefs accepting changeable nature of beliefs and enforcing in cognitive restructuring background in two months and including 2 hours session at 8 meetings. After this procedure was done ASQ pretesting and mean score of two groups were analyzied by covariance analysis, for the test of equality of error of proups, Thier variance applied in levenes test. The analysis of covariance results showed that after learning periode, negetive score of attribution in experimental group decreased and increased to posotive scoe in attributional. (p<0.001). In addition, the results showed that attribution retraining by ABCDEF method have posotive effect on educatianal performance which then causes higher achievment.