عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین مشارکت کارکنان و سلامت سازمانی دبیرستان های پسرانه دولتی شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین مشارکت کارکنان و سلامت سازمانی دبیرستان های پسرانه دولتی شهر تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37121;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1297ع
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۸۶
    استاد راهنما
    سیدمحمد میرکمالی

    تحقیق حاضر با هدف، تعیین رابطه بین مشارکت کارکنان و سلامت سازمانی دبیرستان های پسرانه دولتی شهر تهران انجام گردید. به همین دلیل سوال اصلی این تحقیق این بود که آیا بین مشارکت کارکنان و سلامت سازمانی دبیرستان های پسرانه دولتی شهر تهران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد؟ بعد از مطالعه پیشینه نظری و مرور تحقیقات انجام شده در باره متغیرهای مشارکت کارکنان و سلامت سازمانی، به دلیل فقدان یک پرسشنامه جامع برای سنجش و ارزیابی مشارکت کارکنان در سازمان های آموزشی، مولفه های اصلی مشارکت کارکنان (مشارکت در هدف گذاری، مشارکت در برنامه ریزی، مشارکت در حل مسئله، مشارکت در نظارت و کنترل، همکاری و مشارکت داوطلبانه، نفوذ و کنترل کارکنان در تصمیم گیری، مشارکت در تغییر و تحول، تفویض اختیار و تقسیم اختیارات بین کارکنان و مشارکت در ارزشیابی) شناسائی و استخراج گردید و برای سنجش و ارزیابی آن پرسشنامه ای با 27 گویه طراحی و ساخته شد. ولی برای سنجش و ارزیابی سلامت سازمانی از پرسشنامه استاندارد شده سلامت سازمانی مدارس متوسطه استفاده شد که ترجمه ای است از پرسشنامه فهرست سلامت سازمانی (OHI) و شامل هفت بعد، انسجام نهادی مدرسه، نفوذ مدیر در مقامات مافوق، مراعات، ساخت دهی، روحیه، حمایت بوسیله منابع و تاکید علمی مدرسه می شود. روش تحقیق استفاده شده روش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق نیز متشکل از دبیران دبیرستان های پسرانه دولتی شهر تهران بود که تعداد آنها 6451 نفر در 302 دبیرستان بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب استفاده شد و تعداد 147 نفر از دبیران برای پاسخگوئی به پرسشنامه های مشارکت کارکنان و سلامت سازمانی انتخاب گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین)، و آزمون های آماری (همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده به عمل آمده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین مشارکت کارکنان و سلامت سازمانی دبیرستان های پسرانه دولتی شهر تهران همبستگی مثبت و معنا داری در سطح 01/0 (628/0 r=) وجود دارد، درعین حال، بررسی همبستگی بین هر کدام از مولفه های مشارکت کارکنان با سلامت سازمانی دبیرستان های پسرانه دولتی شهر تهران موید رابطه معنی دار بین مشارکت در هدف گذاری و سلامت سازمانی 585/0r=، مشارکت در برنامه ریزی با سلامت سازمانی 50/0r= ، مشارکت در حل مسئله و سلامت سازمانی 567/0r=، مشارکت در نظارت و کنترل با سلامت سازمانی 488/0 r=، همکاری و مشارکت داوطلبانه با سلامت سازمانی 44/0 r=، نفوذ و کنترل کارکنان در تصمیم گیری با سلامت سازمانی 469/0 r=، مشارکت در تغییر و تحول با سلامت سازمانی 592/0r=، تفویض اختیار و تقسیم اختیارات بین کارکنان با سلامت سازمانی 536/0 r=، و بالاخره مشارکت در ارزشیابی با سلامت سازمانی 528/0 r=، می باشد. همچنین، برای پیش بینی سلامت سازمانی دبیرستان های پسرانه دولتی شهر تهران از طریق مولفه های مشارکت کارکنان از مدل آماری رگرسیون استفاده گردید نتایج نشان می دهد که از بین مولفه های مشارکت کارکنان، مولفه های های مشارکت در تغییر و تحول و مشارکت در حل مسئله به عنوان متغیرهای پیش بین، معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات سلامت سازمانی دبیرستان های پسرانه دولتی شهر تهران (متغیر ملاک)، را بدست آوردند، در مدل اول که مولفه مشارکت در تغییر و تحول وارد معادله شد، مقدار ضریب همبستگی برابر 592/0 بدست آمد. بدین معنی که مولفه مشارکت در تغییر و تحول 35/0 از واریانس سلامت سازمانی را تبین می کند. در مدل دوم با اضافه شدن مولفه مشارکت در حل مسئله به معادله میزان ضریب همبستگی به 647/0 افزایش یافت ، یعنی اینکه مولفه های مشارکت در تغییر و تحول و مشارکت در حل مسئله 418/0 از واریانس سلامت سازمانی را تبین می کنند.
    Abstract
    This research study aims at finding the relationship between staff participation and the organizational health in state boys’ high schools of Tehran. Method of research is correlation as a descriptive method. This study uses a descriptive statistic and correlation method and the participants of the study are the teachers of the state boys’ high schools of Tehran; the staff participation and organizational health questionnaires are utilized as the instruments of the study. The results of this research reveals a significant (p<0.01) and positive correlation (r=0.628) between the cooperation among staffs and the organizational health in public male high schools of Tehran.