عنوان پایان‌نامه

تاثیر مفهوم انسان کامل عزیز نسفی براندیشه سیاسی دوره صفویه



    دانشجو در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر مفهوم انسان کامل عزیز نسفی براندیشه سیاسی دوره صفویه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم سیاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2153;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37135
    تاریخ دفاع
    ۲۰ اسفند ۱۳۸۶
    استاد راهنما
    داود فیرحی

    در حوزه تمدنی اسلام بر خلاف ابن رشد ، فلاسفه اشراقی رشد و نمو بیشتری یافتند . در ابتدا هرچند آموزه های شیخ اشراق سهروردی( 581-550 ) که تحت تأثیر حکمت خسروانی ایران باستان بود برای عامه مردم و طلاب جوان دانش پیچیده بود ، اما صدرالدین شیرازی ، اسلوب اشراقی سهروردی را در طرحی مشائی در انداخت و حکمت متعالیه را به عالم اسلام عرضه داشت. اندیشه های ملاصدرا اگر چه منظومه ای را بوجود آورد که کوفتن خرمن خروج از آن کار هر مردی نیست ، اما از یک انسجام منطقی کامل به معنی تام و تمام آن برخوردار است. در واقع این از نقاط قوت حکمت متعالیه است که به لحاظ روش شناختی یک کوهرنس فلسفی را به نمایش می گذارد که هر یک از اجزاء آن ، دیگری را تأیید می کند. چنین روشی در فلسفه اسلامی ، بطور حتم تمامی اجزای یک دستگاه فلسفی را متأثر می کرد. فلسفه سیاسی نیز به عنوان یکی از اجزای فلسفه اسلامی در این جریان افتاد و تحت تأثیر مشرب فکری صدرالدین شیرازی درآمد. بنابراین اندیشه سیاسی در عالم اسلام هرگز تعطیل نشد ، بلکه از میان دو جریان کلی اندیشگی که در عالم فلسفی اسلام وجود داشت، یعنی جریان اشراقی و جریان مشائی ، اولی بر دومی پیروز شد. مسلط شدن جریان اول بدین دلیل بود که توانست با صدرالدین شیرازی ، قرائتی عقلانی تر را از خود به نمایش بگذارد و خود را به هیئتی فلسفی عرضه کند . بنابر این اگر چه به زعم بسیاری از اندیشمندان حکمت متعالیه صدرا جمع میان فلسفه اشراقی و مشائی است ، اما درواقع عناصر فلسفه اشراقی در آن غلبه دارد. بالطبع در حوزه فلسفه سیاسی نیز ما شاهد تأسیس فلسفه سیاسی صدرایی هستیم که می توان آن را حکمت سیاسی متعالیه نامید.
    Abstract
    In general epistemology of Nasafi is an intuitional wisdom. he speak regarding to six epistemological esoteric abode that have a relation with ontology . in conclusion the epistemology make the ontological station of which people . on the base of one sentence from Imam sadiq , that say knowledge isn’t a thing that find in books or other papers , but knowledge is a Light of god that putting in the heart of faithful people , Nasafi say that knowledge is like a light . Wayfarer should wander on the path or rays of this light. Really the wandering of light is reaching of wayfarer to knowledge. According to point of view of Nasafi all of rays going to central origin of existence or god. Therefore god is origin of knowledge and existence. in this article we show the political result of this opinion in aziz Nasafi . About Concept Of Perfect Man Is Overlap with Nasafi Epistemology And Ontology . in viewpoint of Nasafi , Knowledge is More Important element In perfection process of A man. Nsafi's political thought is based on several significant concept in Islamic-Iranian mysticism. For example statesman of Nasafi is perfect man that reached to unity with god. After Nasafi some of Iranian thinker continued the way of Nasafi and in school of isfihan Sadr al-din shirazi and theological of qajar like as seyyed jafar kashfi talked about political position of perfect man.