عنوان پایان‌نامه

مفهوم جاهلیت و اصول گرایی مذهبی سیاسی



    دانشجو در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مفهوم جاهلیت و اصول گرایی مذهبی سیاسی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم سیاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37640;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2193
    تاریخ دفاع
    ۲۰ اسفند ۱۳۸۶
    استاد راهنما
    داود فیرحی

    چکیده محقق در این پژوهش قصد دارد رابط ه مفهوم جاهلیت و اصول گرایی مذهبی - سیاسی را در اندیشه سید قطب بررسی کند . به همین منظور از چارچوب نظری اسکینر(هرمنوتیک قصد گرا ) استفاده کرده است. آنچه از این منظر اهمیت دارد، توجه به زمینه های اجتماعی – تاریخی موثر بر شک ل گیری اندیشه قطب و توجه به قصد و نیت اصلی او از کاربرد مفهوم جاهلیت است. او با استفاده از مفهوم جاهلیت به نقد جهان بینی های جوامع بخصوص جوامع مدرن می پردازد و آنها را جاهلی می نامد . به این ترتیب مفهوم جاهلیت در دیدگاه او به همه جهان تسری پیدا کرده و حتی ج وامع مسلمان را در بر می گیرد . در دهه 1960 با تحت فشار قرار گرفتن اخوان المسلمین توسط رژیم ناصر و ناامیدی و دودلی چیره شده بر اعضای آن ، سید قطب با استفاده از مفهوم قرآنی جاهلیت به مقابله با نظم موجود رفت و بدین وسیله اسلام را تبدیل به یک مذهب سیاسی نمود و آینده جهان اسلام و بشریت را ترسیم کرد. به این ترتیب تئوری جاهلیت سید قطب در سیر تکامل خود در مرحله آخر با تمام جزئیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، عقلانی، فلسفی و مذهبی خود معین شده است . جاهلیت در این مرحله به معنای یک دوره از زمان و مکان نیست بلکه شرایطی است ک ه در آن انسان از ارزشهای اصلی زندگی انسانی که خدا فرستاده است دور می شود و حاکمیت قانون بشری را بر حاکمیت خدا و شریعت او ترجیح داده و به عبودیت انسانهای دیگر در می آید. او بخصوص جاهلیت نوین را متوجه تمدن غرب نموده و معتقد است ، سیستم آن قادر نیست که زندگی ب شری را هدایت کند و هشدار می دهد که بشر به یک نجات دهنده با ویژگی های معین نیاز دارد. او بوسیله مفهوم اصول گرایی مذهبی - سیاسی اسلام را واجد این ویژگی ها و صفات می داند و معتقد است که اسلام برای نجات بشر باید رهبری را بر عهده گیرد . از نظر قطب ابزار تصاحب رهبری در اسلام جهاد می باشد . برای رسیدن به این مقصود در فصل اول به شرایط اجتماعی - تاریخی کشور مصر و تأثیر آن بر تفکر سید قطب اشار ه شده و در فصل دوم مفهوم جاهلیت در اندیشه او مورد بررسی قرار گرفته است . در فصل سوم نیز اصول گرایی مذهبی - سیاسی او مورد بررسی قرار گرفته است. مفاهیم کلیدی : سید قطب، جاهلیت، جاهلیت نوین، بنیادگرایی، اصول گرایی، اسلام معاصر، تفکر و اندیشه های معاصر اسلامی. ب