عنوان پایان‌نامه

رابطه بین سبکخای تفکر با میزان یادگیری فناوری اطلاعات و ارتباات و نحوه استفاده آنها در بین دختران مدارس دولتی فنی و حرفه ای شهر کرمان




    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1539ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45967
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    کمال درانی

    در این پژوهش رابط? سبک های تفکر با میزان یادگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین دانش آموزان دختر مدارس دولتی فنی و حرفه ای شهر کرمان مورد بررسی قرار گرفت. هدف از انجام این پژوهش توجه و اهمیت و نقش سبک های تفکر به عنوان یکی از عوامل مهم پیش بینی کنند? پیشرفت تحصیلی و آموزش، در یادگیری دروس مختلف بویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان سال سوم هنرستان های دولتی فنی و حرفه ای شهر کرمان تشکیل می دادند. برای نمونه گیری در این پژوهش از روش سرشماری استفاده شد. تعداد حجم نمونه در این پژوهش 265 نفر بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد . ابزار اندازه گیری پژوهش از سه پرسشنام? سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر (1991) برای سنجش سبک های تفکر دانش آموزان ، پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات که توسط محقق و یکی از دبیران کامپیوتر طراحی شده است و همچنین پرسشنامه نحوه استفاده دانش آموزان از فناوری اطلاعات و ارتباطات که محقق ساخته است؛ استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری مناسب، برای توصیف داده ها(جداول،نمودار و درصد فراوانی) و آزمون فرضیه ها (ضریب همبستگی پیرسون) استفاده گردید. یافته های این تحقیق نشان می دهد که: بین سبک تفکر قضایی با میزان یادگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه معنی داری وجود ندارد. بین سبک تفکر قانون گذارانه با میزان یادگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه معنی داری وجود ندارد. بین سبک تفکر اجرایی با میزان یادگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه معنی داری وجود ندارد. بیشترین نحوه استفاده از ویندوز در بین دانش آموزان مربوط به استفاده از فایل های موسیقی ، فیلم و تصویر می باشد و همچنین بیشترین نحوه استفاده از اینترنت در میان دانش آموزان مربوط به جستجوی تفریحی می باشد.
    Abstract
    Relationship between thinking styles and amount of communication and information technology learning among girl students in governmental technical and vocational schools of Kerman City were analyzed in this study. The aim of this study is to notice the importance and role of thinking styles as one of the important predicting factors of studying and educational progress in learning different lessons, specially communication and information technology. Statistical community of this study included all third-year students of governmental technical and vocational schools of Kerman City. In this study census method was used for sampling. Number of samples in this study was 265 people. Descriptive research method is of correlative type. Three questionnaires of thinking styles of Sternberg and Wagner (1991) for measuring thinking styles of students, communication and information technology questionnaire which was designed by the researcher and a computer teacher, and also questionnaire of students' method of using communication and information technology, made by the researcher were used as measurement tools. For data analysis, appropriate statistical methods, for data description (tables, chart, abundance percentage), and hypothesis test (Pearson Correlative Coefficient) were used. Findings of this study show that: There isn't a meaningful relationship between judicial thinking style and amount of learning communication and information technology. There isn't a meaningful relationship between lawmaking thinking style and amount of learning communication and information technology. There isn't a meaningful relationship between executive thinking style and amount of learning communication and information technology. Maximum usage of Windows among students is related to music, film, and picture files, and maximum usage of Internet among students is related to entertaining search.