رابطه خود شناسی و سبکهای هویت با جهت گیری هدفی در دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه مازندران
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1541ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45942
- تاریخ دفاع
- ۱۷ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- محسن بابایی سنگلجی
- استاد راهنما
- الهه حجازی موغاری
- چکیده
- هدف مطالعه حاضر، بررسی رابطه خودشناسی انسجامی، سبکهای هویت و جهتگیریهای هدفی در دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه مازندران است. بدین منظور، 350 دانشجو (226 دختر و 126 پسر) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای از سه دانشکده علوم اقتصادی و اداری، علوم پایه و فنی و مهندسی انتخاب شدند. برای بررسی رابطه میان متغیرهای پژوهش، دادهها بوسیله مقیاس خودشناسی انسجامی(قربانی و همکاران، ISK,2003)، مقیاس سبکهای هویت تجدیدنظر شده برزونسکی(1992 ،ISI-3) و مقیاس اهداف پیشرفت (میگلی و همکاران، 2000) بدست آمد. نتایج نشان میدهند که خودشناسی انسجامی رابطه مثبت و معناداری با سبک هویت اطلاعاتی و جهتگیری هدفی تبحری دارد اما رابطه آن با سبک هویت مغشوش / اجتنابی منفی و معنا دار است. همچنین سبک هویت اطلاعاتی توانایی پیش بینی جهتگیری هدفی تبحری را دارد سبک هویت هنجاری توان پیش بینی جهتگیری هدفی رویکرد – عملکرد و جهتگیری هدفی اجتناب - عملکرد را دارد.بر اساس یافته ها خودشناسی انسجامی بطور کلی فاقد قدرت پیش بینی جهتگیریهای هدفی می باشد و تنها توانسته 2 درصد از تغییرات جهتگیری هدفی تبحری را تبیین نماید.
- Abstract
- The purpose of this study was to investigate the relationship between integrative self – knowledge, identity style and goal orientations among the undergraduate students in Mazandaran University. for this reason , 350 students (226 female student and 126 male student)from three faculty (economics sciences , basic science and engineering) were chosen by cluster sampling and completed integrative self – knowledge scale (ISK,ghorbani et al,2003),identity styles inventory (ISI-3,Berzonsky,1992) and academic achievement scale (Midgley et al 2000) were. The results indicated that: integrative self – knowledge was positively associated with informative identity style but negatively associated with diffuse / avoidant style. Informative style is able to predict the variance of mastery goal orientation and normative style is able to predict the variance of performance – approach orientation.