عنوان پایاننامه
رابطه منزلتهای هویت تحصیلی و جهت گیری هدفی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال اول دبیرستان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1540U;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1540ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45889
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- حبیب امانی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه¬ی منزلت های هویت تحصیلی، جهت¬گیری های هدفی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول دبیرستان می باشد. روش پژوهش توصیفی و طرح آن همبستگی از نوع پیش بینی بوده است. با استفاده از روش نمونه¬گیری خوشه¬ای 301 دانش آموز (157پسر، 149 دختر) از دبیرستان های شهر ازنا انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور ارزیابی متغیرهای پژوهش از مقیاس منزلت های هویت تحصیلی (واز و ایزاکسون،2008) و جهت گیری های هدفی (الیوت و مک گریگور،2001) استفاده گردید. همچنین میانگین 10 درس اصلی دانش آموزان در نیم سال دوم به عنوان شاخصی از پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. داده¬ها با استفاده از رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته¬های پژوهش حاکی از آن است که بطورکلی بین متغیرهای منزلت های هویت تحصیلی، جهت گیری های هدفی با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد. متغیرهای هویت تحصیلی سردرگم، جهت گیری هدفی رویکرد- تبحری و هویت تحصیلی زودرس بیشترین سهم را در تبیین پیشرفت تحصیلی دارند. همچنین مقایسه بین دانش آموزان دختر و پسر نشان داد که پسران در هویت تحصیلی سردرگم و زودرس و دختران در جهت گیری اجتناب-تبحری و پیشرفت تحصیلی نمرات بالاتری را کسب نمودند.
- Abstract
- The aim of the present study was to determine the relationship between academic identity status, goal orientation and academic achievement among first year high school students. Samples through cluster sampling size of 301 students (157 boys, 149 girls) were selected from Azna high schools. Students completed the academic identity status scale (Was & Isaacson, 2008) and goal orientation scale (Elliot & Mc Gregory, 2001). The average of 10 exam scores in the final semester was used as an index of academic achievement. Data were analyzed with stepwise regression. Results showed that academic identity status and goal orientation are related to academic achievement. Diffuse academic identity, mastery-approach goal orientation, and foreclosed academic identity explained the greatest amount of variance in academic achievement. The results also showed differences between genders. Boys were more likely than girls to be identity diffuse, and mastery-avoidance oriented in their goals, whereas girls were more likely to higher academic achievement scores than boys. In general, the regression analysis demonstrated that academic identity status and goal orientation accounted for variance on academic achievement.