بررسی چگونگی اثر گذاری شیوه های ارتباطات بازار یابی بر میزان فروش محصول شامپو
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی -مدیریت بازاریابی وصادرات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: M323;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50334
- تاریخ دفاع
- ۱۶ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- الناز عربی خوان
- استاد راهنما
- محمد حقیقی, علی نقی امیری
- چکیده
- چکیده سرمایه¬ها و هزینه¬های هنگفت که صاحبان صنایع به تولید کالاهای جدید اختصاص می¬دهند تنها از طریق تبلیغات همه جانبه و صحیح قابل برگشت می¬باشد. در اینجاست که نقش مهم و اساسی تبلیغ در زمینه معرفی یک کالای جدید غیرقابل انکار می¬شود. این شرایط انگیزه محقق را جهت انجام پژوهش حاضر با عنوان بررسی چگونگی اثربخشی شیوه¬های مختلف ارتباطات بازاریابی (تبلیغات) بر میزان فروش محصول شامپو در میان مشتریان فروشگاه¬های شهروند شهر تهران را فراهم می¬آورد. از نظر هدف تحقیق حاضر جزء تحقیقات کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی و از شاخ? پیمایشی می¬باشد. جمع آوری داده¬ها بوسیله پرسشنامه انجام شد که روایی پرسشنامه با مراجعه به متخصصین امر و نظر خواهی از آنان و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. (0.9287) جامعه آماری شامل مشتریان فروشگاه¬های شهروند شهر تهران می¬¬باشند که تعداد آنها نامحدود می¬باشد و با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، تعداد 196 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفته¬اند. 200 پرسشنامه که ازپیش روایی و پایایی آنها تأیید شده بود؛ میان مشتریان فروشگاههای شهروند شهر تهران توزیع گردید، نهایتاً 196 پرسشنامه تکمیل شده در چرخه تجزیه و تحلیل قرار گرفت، داده¬های خام پرسشنامه بوسیله نرم افزار S.¬P.¬S.¬S در چرخ? تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پس از پردازش و تحلیل اطلاعات و بهره¬گیری از آزمون t تک¬نمونه¬ای مشخص گردید که تبلیغات دهان به دهان و تبلیغات تلویزیونی (داخلی) بر میزان فروش محصول شامپو مؤثر می¬باشند. (0.05P ? ) و تبلیغات معرفی همگانی، تبلیغات تلویزیونی (خارجی) بر میزان فروش این محصول اثر چندانی ندارد (0.05P ? ) همچنین آزمون فریدمن و ویلکاکسون دو نمونه¬ای مشخص کرد که از میان شیوه¬های مختلف تبلیغات بیشترین تأثیر مربوط به تبلیغات دهان به دهان است. واژه¬های کلیدی: تبلیغات تجاری¬، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات کلامی، تبلیغات معرفی همگانی¬، فروش
- Abstract
- Large capitals & costs that industry to produce new goods devote only through comprehensive and accurate advertising is reversible. Here that the fundamental and important role in promoting the introduction of new products is undeniable. This situation motivated the researcher to conduct a study effect of publicity on shampoo sales for customers of Shahrvand shops in Tehran. This Study is an applied & description research. Raw data were collected by questionnaire. Its validity by referring to the experts and poll them and the validity by Cronbach's alpha (0.9287). Population is customers of Shahrvand shops in Tehran that their number is unlimited. 196 of them are considered as sample based on Cochran formula & with cluster & accessible sampling methods were distributing 200 questionnaires between of them. Finally, 196 complete questionnaires were used to analyze. S.P.S.S softwares analyzed raw data of questionnaire. After the summary, classified information and benefiting from T test, it was confirmed positive and significant effect of Word of mouth Commercial Publicity & internal Television Commercial publicity on shampoo sales of customers in Shahrvand shops. Friedman test & Wilcoxon signed ranks test revealed that Word of mouth Commercial Publicity variable is the most effective on shampoo sales. Key words: Commercial Publicity, Television Commercial Publicity, Word of Mouth Commercial Publicity, Billboard Commercial Publicity, Sales.