عنوان پایان‌نامه

تحول هویت ایرانی در روند جهانی شدن



    دانشجو در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحول هویت ایرانی در روند جهانی شدن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم سیاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2150;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37226
    تاریخ دفاع
    ۲۰ اسفند ۱۳۸۶
    دانشجو
    نسترن توصیف
    استاد راهنما
    ابراهیم متقی

    موضوع «جهانی شدن» یکی از موضوعات مطرح در جوامع علمی است که تاکنون علوم اجتماعی پاسخی درخور برای تحلیل واقعی این پدیده نیافته است؛ عده‌ای از تحلیل‌گران علوم اجتماعی، «جهانی شدن» را فرایند و عده‌ای دیگر آنرا طرح و برنامه می‌دانند. تعدادی نیز هر دو اصطلاح را برای تبیین این پدیده به کار می‌برند؛ اما حقیقت انکارناپذیر، تاثیرگذاری مولفه‌های روند این پدیده بر «هویت» و «فرهنگ» جوامع مختلف است. با فشردگی زمان و مکان و فزونی آگاهی و اطلاعات در عصر «جهانی شدن»، برخورد و رویارویی میان فرهنگ‌ها افزایش خواهد یافت که این برخوردها به بریکولاژ شدن فرهنگ‌ها و هویت‌ها منجر می‌شود. اقوامی که از هزاران سال پیش در سرزمین پهناور ایران می زیسته‌اند و درطول زمان در اثر حوادث و وقایعی که بر آنها گذشته است، با اقوامی دیگر در این مسیر تاریخی همراه گشته و با هم فرهنگ مشترکی را شکل داده‌اند که امروزه آنرا «فرهنگ ایرانی» می‌خوانند. این فرهنگ بیش از آن که در گستره‌ی زمان و مکان بگنجد، در اذهان و قلوب یک جمعیت انسانی وجود دارد که در گذشته دارای «سرگذشت مشترک» و اکنون دارای «سرنوشت مشترک» هستند. تمدن ایرانی با ورود آریاییان و سکنی گزیدن آنها و آمیختن با عیلامی‌ها آغاز شد و در طول زمان بارها میان تمدن ایرانی و سایر تمدن‌ها برخوردهای قهر‌آمیز همراه با کشتار و خونریزی یا برخوردهای مسالمت آمیز پیش آمده است. نتیجه این کنش‌های متقابل در روابط اجتماعی، بده‌و‌بستا‌ن‌های فرهنگی بوده که منجر به شکل‌گیری فرهنگ بریکولاژ و هویت بریکولاژ شده است. در عرصه‌ای که افزایش تعاملات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بر اثر مولفه‌های پدیده «جهانی شدن» منجر به کنش متقابل در روابط جوامع مختلف و انسان‌ها خواهد شد، غنای ذاتی «فرهنگ ایرانی» سبب می‌شود که «هویت بریکولاژ ایرانی» همچنان پایدار به تداوم، استمرار و تغییر خود ادامه دهد.
    Abstract
    Globalization is one of the most propounded subjects in scientific communities. Until recently sociology has not found a suitable resolution for this phenomenon. Some of the sociological analysts declare globalization as a process, while other indicate it as plan or project. Of course, some sociologists use both these term for this phenomenon. The undeniable truth, however, is the effect of process elements in this phenomenon on identity and culture of different societies. As a result of the compression of time and space, and growth of knowledge and data in the age of globalization, cultural clash and confrontation increases. Nations who had lived in Iran’s wide territory, has formed a joined culture as the effect of events and occurrences which they have experienced together. Today this joined culture is called »Iranian culture«. This culture is mental and heartfelt in human population who had common heritage in past and now have common destiny rather than being in extension of time and space. Iranian civilization started with Arians entrance, residence and mixture with Elamites. In Iranian history there are several aggressive clashes containing slaughter and bloodshed or peaceful confrontations with other civilizations. Result of these mutual deeds in social relations, is a cultural transaction which would lead to formation of bricolage cultures and bricolage identities. As globalization elements increase in economical, political and cultural interactions, mutual deeds happen in relation between different societies. In this process intrinsic enrichment of Iranian culture will lead to continuance of Iranian bricolage culture stability, lasting and alternation