عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی یادگیری مشارکتی بر اضطراب ریاضی و رفتار کمک طلبی



    دانشجو در تاریخ ۰۶ مهر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی یادگیری مشارکتی بر اضطراب ریاضی و رفتار کمک طلبی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1538ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45992
    تاریخ دفاع
    ۰۶ مهر ۱۳۸۹
    دانشجو
    فرح خندان

    پژوهش حاضر اثر بخشی یادگیری مشارکتی بر اضطراب ریاضی و رفتار کمک طلبی دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان را مورد بررسی قرار داد.روش تحقیق آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون بود و 8 جلسه به طول انجامید. برای اندازه گیری متغییر ها از پرسشنامه اضطراب ریاضی شکرانی(1381) و پرسشنامه رفتار کمک طلبی((پذیرش واجتناب از کمک طلبی)) قدم پور(1377) استفاده شد. به منظور اجرای طرح پژوهش، در مرحله پیش آزمون و بعد از اجرای هر دو پرسشنامه، بر اساس بالاترین نمرات اضطراب ریاضی 40 دانش آموز از 2 مدرسه به روش همتاسازی انتخاب ودر دوگروه کنترل و آزمایش قرار داده شدند. تدریس مباحثی از کتاب ریاضی 1در گروه کنترل به روش سنتی و در گروه آزمایش به شیوه یاد گیری مشارکتی بود. بعد از اتمام جلسات آموزشی ، مجددا دو پرسشنامه اضطراب ریاضی و رفتار کمک طلبی در هر دو گروه کنترل و آزمایش اجرا شد. جهت تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل کوواریانس تک عاملی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که روش یادگیری مشارکتی در مقایسه با روش سنتی به طور معنی داری استفاده از راهبردهای کمک طلبی را در دانش آموزان افزایش و اضطراب ریاضی و اجتناب از کمک طلبی را در آنهاکاهش می دهد.
    Abstract
    Present project is surveying effectiveness of cooperative learning over mathematics anxiety and help seeking behavior of first grade of high school girls student . Experimental research method was pre test and pro test type which lasted for8 meetings; for measurement of variable ,has been used from mathematics anxiety questionnaires and help seeking behavior questionnaires ( acceptance and avoidance from help seeking ). In respect of executing project plan in pre test level and after execution of two questioners , based on highest mark of mathematics anxiety , 40 students from two schools have been selected randomally matching and were put at two groups of control and exam . Teaching some subjects from mathematics book at control group in traditional way and in exam group has been in cooperative learning method. After termination of educational meetings, again two questionnaires of mathematics anxiety and help seeking behavior were performed over some persons . For data analysis has been used from analysis statistical method covariance single factor ( ANCOVA) . Consequently ; this test showed that cooperative learning method in comparative with traditional way , decrease this mathematics anxiety in student significantly and increase help seeking behavior and decrease its avoidance at them.