عنوان پایاننامه
مقایسه احساس تعلق به مدرسه در میان دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی شهر اصفهان و بررسی بین احساس تعلق به مدرسه با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1533ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45935
- تاریخ دفاع
- ۲۴ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- مهدی ابوالقاسمی نجف آبادی
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- هدف از تحقیق حاضر مقایسه احساس تعلق به مدرسه، انگیزه پیشرفت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در میان دانش آموزان مدارس هوشمند(مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات) و عادی سال سوم دبیرستان مناطق 1و3 اصفهان می باشد. جامعه تحقیق حاضر شامل کلیه دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی مناطق 1و3 اصفهان و روش نمونه گیری در مدارس هوشمند به صورت سرشماری و در میان دانش آموزان مدارس عادی به روش نمونه گیری خوشه ای می باشد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق شامل پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بری، بتی و وات(2004) و پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس فرم 29 سوالی و معدل گزارش شده دانش آموزان می باشد. در این تحقیق از آزمونهای توصیفی و آزمونهای استنباطی رگرسیون چند گانه و آمار غیر پارامتریک یو من ویتنی استفاده شده است. نتایج تحقیق به طور کلی بیان کننده این مطلب است که نمرات دانش آموزان مدارس هوشمند در متغیرهای احساس تعلق به مدرسه (و شش مولفه آن)، انگیزش پیشرفت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دارای تفاوت معنادار و بیشتر نسبت به دانش آموزان مدارس عادی می باشد. بر اساس سوالات بعدی تحقیق بین احساس تعلق به مدرسه و مولفه های آن با انگیزه پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری و مثبتی در مدارس هوشمند و عادی وجود دارد(به استثنای مولفه مشارکت در جامعه در مدارس هوشمند و مولفه احساس تعلق به همسالان در مدارس عادی). و همچنین رابطه معناداری بین مولفه های احساس تعلق به مدرسه با پیشرفت تحصیلی وجود دارد(به استثنای مولفه های مشارکت در جامعه و احساس تعلق به همسالان در مدارس هوشمند و عادی). بر اساس نتایج به دست آمده از رگرسیون چندگانه 50/0 و 51/0 از تغییرات متغیر انگیزش پیشرفت تحصیلی وپیشرفت تحصیلی در مدارس هوشمند به وسیله مولفه های احساس تعلق به مدرسه تبین می شود. مولفه های پیش بینی کننده عبارتند از: ارتباط با مدرسه، احساس رعایت عدالت و احترام در مدرسه، مشارکت در مدرسه و حمایت معلم . در مدارس عادی 32/0و 46/0 از تغییرات در انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی به وسیله مولفه های احساس تعلق به مدرسه تبین می گردد. مولفه های وارد شده در مدل عبارتند از: ارتباط با مدرسه، احساس رعایت عدالت و احترام در مدرسه، مشارکت در مدرسه و حمایت معلم
- Abstract
- The aim of this study is compare school connectedness, academic motivation and academic achievement between smart school student and traditional school and relationship between school connectedness with academic motivation and academic achievement in Esfahan schools. community of smart school student is total student that studding is this schools . there are this school in 1.3 educational region of Esfahan ,there for my community in traditional schools is total schools in above region. sampling method among smart school student is census and among traditional schools is cluster method. questionnaires we used in this study were school connectedness questionnaire made by bery, bety and wat(2004), Academic motivation variable metered by Hermes academic motivation questionnaire and academic achievement variable were metered by self-report form of total average. Statically method used in this study include descriptive static (average and standard deviation), nonparametric static (u man witny) and multiply regression. Result identify that smart school student in this study were higher than traditional school student in above variables . result of multiply regression identify that school connectedness predict academic achievement and academic motivation.