عنوان پایان‌نامه

بررسی نشانه شناختی داستان درخت گلابی و ظرفیت های تصویری آن



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نشانه شناختی داستان درخت گلابی و ظرفیت های تصویری آن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان و ادبیات فارسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73902;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4387
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    روح اله هادی

    نظر به کمبود مطالعات بینارشته‌ای در زمینه ادبیات و سینما و اهمیت بسط چنین مطالعاتی، این پژوهش به بررسی رابطه‌ی داستان درخت گلابی و فیلم اقتباس‌شده از آن اختصاص دارد. نگارنده قصد دارد به مطالعه‌ی نشانه‌شناختی درخت گلابی اثر گلی ترقی و بررسی ظرفیتهای تصویری آن اثر، از طریق فیلم ساخته‌ی داریوش مهرجویی بپردازد. پس از مقدمه و معرفی موضوع، در فصل بعد به پیشینه و اهمیت مطالعات نشانه‌شناسی ادبی و ذکر چند اثر اشاره می‌ شود. فصل سوم به چارچوب نظری و تعریف برخی مفاهیم مهم نشانه‌شناسی اختصاص دارد؛ سپس در فصل چهارم پس از آوردن خلاصه داستان، نگارنده به بررسی نشانه‌شناختی توأمان داستان و فیلم درخت گلابی می‌پردازد. نتیجه به دست آمده، در فصل پنجم بیان می شود. در آخر نیز، یادداشت ها، فهرست منابع و پیوست- متن کامل داستان- ارائه می گردد. نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد داستان سرشار از ظرفیتهای تصویری است: این نکته را مجاز و استعاره، توصیفات دقیق، برجسته‌سازی شخصیت ها و نشان‌دار کردن وآشنایی‌زدایی که در تمام داستان بارزاست نشان می‌دهد و فیلم نیز در عینیت بخشیدن به اثر، به ویژه با کمک آشنایی‌زدایی و برجسته‌سازی از طریق دوربین با رعایت بیشتر جزییات موفق عمل کرده‌ و پی‌رنگ داستانی رعایت شده‌است. پژوهش حاضر علاوه بر تازگی موضوع، می‌تواند در بسط مطالعات میان رشته‌ای برای علاقمندان موثر و جالب باشد. کلید واژگان به کار رفته در این پژوهش عبارتند از: نشانه‌شناسی، نشانه‌شناسی ادبی، نشانه‌شناسی سینما، نشانه، متن، پی‌رنگ، اقتباس، مجاز، استعاره
    Abstract
    Considering the lack of interdisciplinary studies on persian literature and cinema , and the importance of extending such studies, this thesis is devoted to examine relations of "The pear tree" story and it,s adopted movie. The researcher intends to study"The pear tree" by Goli Taraghi and it,s visual capacities through adopted movie by Dariush Mehrjui based on semiotic theory. After introduction and subject of research, in following chapter it referred to history,importance of literary-semiotic studies. then few works are introduced. third chapter devotes to theoretical framework and definition of some important semiotic concepts. Then, forth chapter is dealt to semiotic study of The "pear tree" story and movie together, after a summary is given. The results is shown in chapter five .Atlast ,notes, bibliography And full text of "the pear tree" are represented as appendix. Conclusion of the study is represented that text of story is full of visual capacities; this point is distinguished by employing metonymies, metaphors, detailed description, emphasizing characters and remarkedness and specially,defamilirization. also, the adopted movie is successful at making story real and touchable; it is employed defamilirization and emphasizing concepts by moving cameras and obeying main plot of story. Current study besides innovatin, can help all those interested in expansion of interdisciplinary studies. Keywords: semiotics, literary semiotics, semiotics of cinema, sign, text, plot, adoptation, metonymy, metaphor,