عنوان پایان‌نامه

بررسی کتاب های ادبیات فارسی دوره متوسطه از نظر میزان و نوع توجه به عناصر هویت دینی و ملی



    دانشجو در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی کتاب های ادبیات فارسی دوره متوسطه از نظر میزان و نوع توجه به عناصر هویت دینی و ملی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1526ع
    تاریخ دفاع
    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    رضوان حکیم زاده

    هدف اصلی پــژوهش حاضر بــررسی وضعیت هویت ملی و دینی در کتاب‏های ادبیــات فارسی دوره متوسطه بود. در این پژوهش ابتدا پیشینه و مبانی نظری مربوط به هویت ملی و هویت دینی بررسی و سپس با مشورت اساتید و متخصصان این امر فهرستی از نمادهایی که می‏تواند نمادهای هویت ملی و دینی را تبیین کند استخــراج شدند. در مرحله بعد کتاب‏های ادبیــات فارسی دوره متوسطه با استفاده از روش تحلیل محتوا بررسی شده و میزان و نوع توجه به هر یک از نمادهای هویت ملی و دینی استخـراج شدند. در این پژوهش که از نوع کاربردی می‏باشد جامعه و نمونه آماری پژوهش شامل کل کتاب‏های ادبیــات فارسی دوره متوسطه بود که در سال تحصیلی 1389-1388 توسط آموزش و پرورش تدوین شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‏های به‏دست آمده از روش‏های آماری توصیفی و استنباطی(آزمون خی دو) استفاده گردید. نتایج به‏دست آمده حاکی از این است که میزان توجه به نمادهای هویت ملی و هویت دینی در کتاب‏های ادبیات فارسی دوره متوسطه به‏طور یکسانی رعایت نشده است و از نظر توجه به نمادهای مورد نظر تفاوت معناداری دارند و در زمینه هویت ملی به دو نماد نخبگان و هنرهای ایرانی در تمام کتاب‏ها بیش از سایر نمادها توجه شده است و به نمادهایی همچون پرچم و سرود ملی، تقویم رسمی، لباس ایرانی، افتخارات ملی، آثار و مکان‏های تاریخی و خرده‏فرهنگ‏ها بسیار اندک و یا اصلاً توجهی نشده است و در زمینه هویت دینی نیز به دو نماد خداوند و صفات وی و پیامبر، ائمه اطهار و اولیاء خدا در این کتاب‏ها بیش از سایر نمادها توجه شده است و و به نمادهایی همچون مراسم مذهبی، قرآن و کتب مذهبی، اعمال دینی، شخصیت‏های مذهبی و احادیث و روایات در مجموع بسیار کم توجه شده است. همچنین بین فراوانی نمادهای هویت ملی و دینی در کتاب‏های مورد نظر تفاوت معناداری وجود داشت و فراوانی نمادهای هویت ملی بیشتر از فراوانی نمادهای هویت دینی بود. بنابراین می‏توان گفت که وضعیت نمادهای هویت ملی و دینی در کتاب‏های ادبیات فارسی دوره متوسطه بسیار نامطلوب می‏باشد، لذا پیشنهاد می‏شود که محتوای کتاب‏های مورد بررسی از نظر توجه به هویت ملی و هویت دینی بازبینی شود و ضمن توجه به نمادهایی که مورد غفلت واقع شده‏اند، به تمامی نمادها نیز به‏صورت یکسان توجه شود.
    Abstract
    The main goal of this study was investigating the status of nationalidentity and religious in Iranian high schools’ Farsi literature course textbooks. In this research, we first studied the research background and theoretical foundations of national identityand religious, and then a list of symbols, expressing the national identity and religious, was extracted with the help of university professors and specialists. In the second step, Iranian high schools’ Farsi literature course textbooks were investigated using content analyses and then the frequency and type of each of the symbols of nationalidentity and religious were extracted from these books. This research is practical and statistical population and samples include all of high schools’ Farsi literature course textbooks by the Ministry of Education in the academic year of 2009-2010. For analyzing the data obtained, descriptive and inferential (Chi Square) statistical methods were used. The results show that the amount of attention that paid to the symbols of nationalidentity and religious in Iranian high schools’ Farsi literature course textbooks is not equally distributed and is significantly different with respect to the desired symbols. In the national identity have been considering to the both the elite and the symbol of Iranian art in all book more than any other symbols, and to the symbols like the flag and national anthem, the official calendar, clothing, Iranian national pride, and places of historical and subculture has been very little or no attention . Two symbols of God and His attributes,and the prophets, Imams, and the godly are mentioned more than other symbols in these books. Other Symbols like Quran and religious books, religious rituals, religious figures and traditions by the prophet and Imams have been mostly ignored. Therefore, what is evident is that the status of national identity and religious symbols in Iranian high schools’ Farsi literature course textbooks is far from being de