عنوان پایاننامه
رابطه بین الگوی اهنگ در زبان فارسی معاصر
- رشته تحصیلی
- زبانشناسی همگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 00087ن;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45915
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- امیرسعید مولودی
- استاد راهنما
- محمود بی جن خان
- چکیده
- این پایاننامه با هدف آشکار ساختن رابط? بین الگوی تکیه و الگوی آهنگ در سطوح مختلف سلسله مراتب نوایی و همچنین تظاهر آهنگی تکی? دومین در زبان فارسی، در چارچوب نظری? واجشناختی خودواحد وزنی صورت پذیرفت. نگارنده، ساختار نوایی زبان فارسی را متشکل از دو سطح با نامهای «گروه آهنگ» و «گروه واجی» میداند و معتقد است هرگروه آهنگ با داشتن نواخت مرزنمای پائین ) L% (یا بالا) H% (از یک یا بیش از یک گروه واجی تشکیل میشود. هرگروه واجی نیز دارای یک تکی? زیروبمی و یک نواخت مرزنما میباشد. پس از تحلیل دادههایی که نمایند? سطوح مختلف نوایی بودند و توسط نگارنده در نرم افزار پرت تولید شدند؛ مشخص شد که کلمات چندهجایی با آخرین هجای تکیهبر، دارای تکی? زیروبمی L+H* و کلمات تکهجایی و آنهایی که نخستین هجایشان تکیهبر محسوب میشود، دارای تکی? زیروبمیِH* هستند. همچنین مشخص شد که گروههای واجی که تکی? دومین را جذب میکنند، نواخت مرزنمای H% دارند؛ مگر در مواردیکه گروهی که تکی? دومین را جذب کرده است، آخرین گروه واجی یک گروه آهنگ محسوب شود که در اینصورت نواخت مرزنمای این گروه تابع نواخت مرزنمای گروه آهنگ خواهد بود. به این معنی که اگر گروه آهنگ نواخت مرزنمای H% (در سؤالهای بله / خیر) یا L% (در جمله های خبری) داشته باشد، نواخت مرزنمای آخرین گروه واجی نیز به ترتیب H% و L% خواهد بود.
- Abstract
- This thesis investigates the relationship between the stress pattern and the intonation pattern of the standard Persian language in different levels of prosodic hierarchy, in the framework of the Autosegmental-Metrical theory. It also scrutinizes the intonational evidence for secondary stress in Persian. The author believes that the prosodic structure of Persian consists of the level of intonational phrase and the level of phonological phrase. Every intonational phrase being marked by a low or high boundary tone consists of one or more phonological phrases. In addition, every phonological phrase has one pitch accent and one boundary tone. Analyzing the data which were representative of different prosodic levels and were produced by the author in Pratt software, revealed that finally-stressed non-monosyllabic words are marked by L+H* pitch accent and initially-stressed words and monosyllabic words are marked by H* pitch accent.Investigating the data also revealed that the phonological phrases that take secondary stress are marked by a high boundary tone; except in cases where the phonological phrase taking secondary stress is the last phonological phrase of an intonational phrase. In this situation, the boundary tone of the last phonological phrase will be subordinate to the boundary tone of the intonational phrase. In other words, if an intonational phrase is marked by a high boundary tone (in yes/no questions) or by a low boundary tone (in declarative sentences), the last phonological phrase taking secondary stress in the intonational phrase, will be marked respectively by a high and a low boundary tone.