عنوان پایاننامه
بررسی میزان کاربست مولفه های سازمان یادگیرنده در دانشکده های پردیس فنی علوم انسانی
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45465;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1525ع
- تاریخ دفاع
- ۱۳ تیر ۱۳۸۹
- دانشجو
- علی نوروزی
- چکیده
- چکیده تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان کاربست مولفه های سازمان یادگیرنده در دانشگده های پردیس فنی و دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران انجام گرفته است. به این منظور تعداد 200 نفر از اعضای هئیت علمی با استفاده از روش نمونه طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته بین آنها به اجرا درآمد. پرسشنامه حاضر دارای 48 گویه و هفت مولفه؛ چشم انداز مشترک، رهبری، اشتراک دانش، یادگیری تیمی، تفکر سیستمی، مدلهای ذهنی و قابلیت های فردی می باشد که هریک از این مولفه ها برمبنای وضعیت موجود و مطلوب و بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت نمره گذاری می شدند. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمونهای آماری t تک متغیره، t وابسته و t مستقل مورد آزمون قرار گرفت. یافته های بدست آمده بر اساس هر 15 دانشکده مورد تحلیل نشان می دهد که به طور کلی مولفه رهبری در دانشکده های مهندسی شیمی، مهندسی برق ودانشکده حقوق و علوم سیاسی نامطلوب بوده و مولفه چشم انداز مشترک نیز در دانشکده الهیات و معارف اسلامی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. قابلیت های فردی در دانشکده های مهندسی عمران، مهندسی معدن، مهندسی مکانیک، علوم مهندسی و دانشکده مطالعات جهان در سطح مطلوبی قرار داشته و علاوه بر آن مولفه مدلهای ذهنی در دانشکده مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، حقوق و علوم سیاسی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. مولفه تفکر سیستمی نیز در دانشکده مهندسی صنایع و مهندسی نقشه کشی از وضعیت مطلوبی بر خوردار است. بقیه مولفه ها نیز در دانشکده های جامعه مورد مطالعه در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار دارند. اما دانشکده نقشه کشی در بین این دانشکده ها از وضعیت بهتری برخوردار است چرا که مولفه های تفکر سیستمی، مدلهای ذهنی و قابلیت های فردی در این دانشکده از وضعیت مطلوبی برخوردار است. علاوه بر این یافته ها حاکی از آن است که بین وضعیت موجود و مطلوب چشم انداز مشترک در دانشکده های مهندسی مواد، علوم پایه مهندسی، مهندسی صنایع و مهندسی نقشه کشی تفاوت معناداری وجود نداشته و بین وضعیت موجود و مطلوب مولفه رهبری نیز در دانشکده های مواد، معدن، علوم پایه مهندسی و مهندسی نقشه کشی تفاوت معناداری وجود ندارد. تفاوت بین وضعیت موجود و مطلوب مولفه اشتراک دانش نیز در دانشکده های مهندسی مواد، مهندسی معدن، علوم پایه مهندسی، مهندسی نقشه کشی وعلوم مهندسی معنادار نسیت. اما بین وضعیت
- Abstract
- The aim of this study was to investigate the application of learning organization components in faculty of engineering and faculty of humanities in university of Tehran. For sampling, 200 faculty members were selected by size-dependent stratified sampling and they checked the research-made questioner. The questionnaire included 48 items and 7 components, i.e., shared vision, leadership, team learning, system thinking, mental models and personal mastery. Each of these components were scored based on desired situation and the existing situation (five- point likert scale). Data were analyzed using uni-variate t-test, dependent T test and independent T test. The results of the analyzed data showed that leadership component in the faculties of Chemical Engineering, Electrical & Computer Engineering, Faculty of Law and Political Sciences was in an undesired situation. Also the shared vision component in the faculty of Faculty of Theology and Islamic Studies was in an undesired situation. The component of personal mastery in the faculties of Civil Engineering, Mechanical Engineering, Mining Engineering, Engineering Science and World Studies was in a desire situation. The systematic thinking component was in desired condition in industrial engineering and Surveying & Geometrics Engineering faculties. Other components in the faculties of the population were in a relatively desirable condition. Surveying and Geometrics faculty possessed a better condition in this respect, as systematic thinking, mental models and personal mastery components were in a desirable condition in this faculty. Moreover, findings indicated that the existing and desired condition in shared vision had no significant differences among faculties of metallurgy and material, basic engineering science and Surveying and Geometrics; meanwhile, the existing and desired condition in the leadership component was not significantly different among the faculties of Metallurgy and Material, Mining, Basic Engineering Science and Surveying and Geometrics, either. On the other hand, the gap between the existing and the desired condition in shared knowledge was not significant in the faculties of Metallurgy and Material, Mining, Basic Engineering Science and Surveying and Geometrics and Engineering science. On the contrary, it was only in the faculties of Mining, Basic Engineering, Surveying and Geometrics and World Studies in which there were no significant difference in the gap between existing condition and the desired one in team learning. As for the existing and desired condition for systematic thinking, there were no significant differences among the faculties of Basic Engineering, Industrial Engineering, Surveying and Geometrics and world Studies. The difference between the existing and desired condition in mental models was non-significant only in Mining, Basic Engineering, surveying and geometrics, Industrial Engineering and Engineering Science faculties; personal mastery was not significantly different in Mining, Surveying and Geometrics, Industrial engineering, Engineering Science and World Studies faculties. Finally, findings on the difference between the existing and desired condition in learning organization suggested that this difference was non-significant only in the faculties of Basic Engineering and Surveying and Geometrics, while faculties of Engineering and humanities were not significantly different in the application of learning organization and its components. key words: learning organization, leadership, personal mastery, systematic thinking, shared knowledge, shared vision, mental models, team learning