عنوان پایان‌نامه

بررسی مقایسه قصد کار آفرینانه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده های روانشناسی و علوم تربیتی مدیریت و کار افرینی دانشگاه تهران و عوامل موثر آن




    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45120;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1520ع
    تاریخ دفاع
    ۲۹ خرداد ۱۳۸۹

    کارآفرینی به عنوان موتور محرک توسعه ی اقتصادی و اجتماعی نقش اساسی در فرآیند توسعه ی جوامع دارد. کسب و کارهای کوچک بهترین مأمن برای فعالیت های کارآفرینانه است و این امر مستلزم آن است که صاحبان و کارکنان کسب و کارهای کوچک از مهارت ها و توانایی های کارآفرینانه برخوردار باشند و مجامع آکادمیک ما باید عوامل موثر بر نگرش و قصد فرد را تقویت کند. تحقیق حاضر از نظر هدف تحقیق، از نوع کاربردی است و از نظر روش گردآوری داده¬ها، توصیفی و از نوع همبستگی می¬باشد. جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده های روانشناسی و علوم تربیتی، مدیریت و کارآفرینی دانشگاه تهران تشکیل می دهند، لذا از این جامعه نمونه ای به حجم 200 دانشجو با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با رعایت نسبتها انتخاب شد و درنهایت تعداد 168 پرسشنامه قابل تحلیل بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود؛ لذا جهت سنجش قصد کارآفرینانه از پرسشنامه 6 سوالی اجزن ، جهت سنجش رفتار با برنامه نیز از پرسشنامه 14 سوالی اجزن، جهت سنجش شخصیت نیز از پرسشنامه 60 سوالی NEO و جهت سنجش سرمایه اجتماعی نیز از پرسشنامه لاک لی و استون استفاد شد. پایایی ابزار با روش آلفای کرانباخ محاسبه شد و نتایج، بیانگر پایایی مناسب ابزار بود. جهت تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی از جمله ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تی دو نمونه مستقل استفاده شد. نتایج بیانگر آنند که: 1. میزان قصد کارآفرینانه دانشجویان سه دانشکده دارای تفاوت معنادار در سطح معناداری 05/0 می باشد. 2. در دانشکده مدیریت از بین متغیرهای پژوهش متغیرهای شخصیت و سرمایه اجتماعی قابلیت پیشبینی قصد کارآفرینانه را در سطح معناداری 05/0 ندارد اما متغیر رفتاری قابلیت پیشبینی قصد کارآفرینانه را در سطح معناداری 05/0 دارد . 3. در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی از بین متغیرهای پژوهش،متغیر سرمایه اجتماعی قابلیت پیشبینی قصد کارآفرینانه را در سطح معناداری 05/0 ندارد اما متغیرهای رفتاری و شخصیت قابلیت پیشبینی قصد کارآفرینانه را در سطح معناداری 05/0 دارد . 4. در دانشکده کارآفرینی از بین متغیرهای پژوهش، هر سه متغیر سرمایه اجتماعی، رفتاری و شخصیت قابلیت پیشبینی قصد کارآفرینانه را در سطح معناداری 05/0 دارد. 5. در دانشکده مدیریت از بین عوامل شخصیت (برون گرایی) از بین ع
    Abstract
    Individual intentions influence human behaviors. Therefore, the ability to understand and to predict entrepreneurial intentions becomes a central issue in the managerial literature. This research aims to test empirically a theoretical model of entrepreneurial intention and to analyze the factors affecting the formulation of students’ entrepreneurial intentions. Drawing on a widely used intentional paradigm, the theory of planned behavior (Ajzen, 1991), we intend to model the influence of personality characteristics and social capital on the entrepreneurial intention formation process. This research was developed involving a sample of 200 students of entrepreneurship of Tehran University, Our results show that Conscientiousness, Agreeableness and Openness to Experience affect personal attitudes and social capital affect perceived behavioral control. Furthermore, Subjective norms, perceived behavioral control and personal attitude affect the entrepreneurial intention. Some implications related to the creation of the conditions fostering the entrepreneurial intentions within universities and society in general are discussed. Statistical society in this project consists of all the girls and boys students who were studying in the year 1386-87 in the first year of high school in Bameei city. This society were chosen randomly and analyzed. The tool for collection of data was questionnaire of attitude measurement of the students and descriptive statistics and independent T test were used for comparison of average and the chi square test and auditor analysis were used. From this subject wee understand that four folded elements (training family, economy and individual) have effect of the reduction of students success and failure in their studies. Among the students average marks, successful or unsuccessful, in relation to differences.on the other hand, there isn't a meaningful relation between the average marks of succesful or unsuccessful students in relation to indivi