عنوان پایان‌نامه

مدرنیته و ش (ه) ر نشینی، شهر نشینی و بی خانمانی در اتللو و هالو



    دانشجو در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدرنیته و ش (ه) ر نشینی، شهر نشینی و بی خانمانی در اتللو و هالو" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1387/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45368
    تاریخ دفاع
    ۱۰ خرداد ۱۳۸۹

    این پایان¬نامه¬ی کارشناسی¬ارشد به تحلیل و بررسیِ دو نمایشنامه¬ی اتللو (4-1603 م.) اثرِ ویلیام شیکسپیر و هالو (1342 خ./1963 م.) اثرِ علی نصیریان (م. 1313/1934) می¬پردازد. در مرحله¬ی نخست، این دو متن در چارچوب¬های اجتماعیِ خود که به تضادها و کشمکش¬های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی منجر شده¬اند قرار داده شده و پس از بررسیِ این چارچوب¬ها، به خود دو متنِ اصلی روی آورده می¬شود. سپس اشاراتی کوتاه به چند نمایشنامه¬ی دیگر، از جمله به آثار بن جانسن و اکبر رادی (1318-1386)، خواهد رفت. هدف از این کار، باز کردنِ مبحث و پرداختن به موضوعات و کشمکش¬هایی است که در بطنِ اجتماعیِ شکل¬دهنده به دو متنِ اصلی مکرراً قابل لمس بوده و در آثارِ دیگر نویسندگان نیز به تصویر کشیده شده¬اند. هدفِ کلّی از نگارشِ پایان¬نامه¬ی حاضر، نمایشِ این واقعیّت است که این نمایشنامه¬ها هر یک زاییده¬ی آن نسخه از مدرنیته¬ای می¬باشند که در گذرِ زمان در هر یک از دو جامعه¬ی انگلیسی و ایرانی شکل یافته¬اند. همچنین، در حالی که نقدها و مطالب فراوانی راجع به نمایشنامه¬های انگلیسی وجود دارد، پژوهش در حوزه¬ی نمایشنامه¬های ایرانی ناچیز است. به همین دلیل، هدفی جنبی از نگارش این پژوهش برجسته ساختنِ این نمایشنامه¬ها به عنوان متونی است که به تضادهای ایجادشده در بافتِ جامعه¬ی ایران، به ویژه پس از وقوعِ «انقلاب¬سفید»، نظر داشته¬اند. به علاوه، پایان¬نامه¬ی حاضر به رای نهاییِ نویسندگانِ دو متنِ اصلی در خصوصِ مدرنیته¬ی موجود در سرزمینِ خود و در ارتباط با نظامِ سرمایه¬داریِ نوپا و نقشِ شرگونه¬ی شهر در جوامعِ مورد بحث می¬پردازد. کلیدواژه¬ها: مدرنیته، شهر، فئودالیسم/کاپیتالیسم، امپراتوری (امپریالیسم)، یاگو، رادریگو، هالو، انقلاب-سفید، بریتانیا، ایران.
    Abstract
    This thesis proposes to perform an in-depth analysis of Shakespeare’s Othello (c. 1603-4) and H?l? (1963), a play by contemporary Iranian dramatist Ali Nassirian (b. 1934). The thesis will first put these play-texts in the broader social frameworks which gave rise, amongst others, to social, economic, political, and cultural conflicts. There are also a number of other play-texts––by the authors above as well as Ben Jonson and Akbar Radi (1939-2007), another contemporary Iranian dramatist––which will be more or less briefly discussed along the way. This is meant to shed more light on all aspects of the main argument and also to map the various recurring motifs of the (same) conflicts which pervaded the primary texts’ respective socio-historical contexts. The overall objective is to view these plays as products of the version of “modernity” which informed each text and the contradictions such a development brought about in both English and Iranian societies. Whilst there is quite a bulk of criticism on this aspect of the English plays, research on Persian plays is scanty. The thesis will, therefore, be an attempt in the larger sense to also highlight the latter as texts which address the contradictions seen in post-“White Revolution” Iranian society. It further discusses the primary authors’ theses on modernity with regard to emerging capitalism and the city as the hub of monstrosity in their respective societies. Keywords: modernity, city, feudalism vs. capitalism, e/Empire, Iago, Roderigo, H?l?, White Revolution, England/Britain, Iran.