عنوان پایان‌نامه

جنبشهای اسلامی مرکش و مشارکت سیاسی توحید و اصلاح عدل و احسان



    دانشجو در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "جنبشهای اسلامی مرکش و مشارکت سیاسی توحید و اصلاح عدل و احسان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم سیاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2663;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46458
    تاریخ دفاع
    ۲۴ خرداد ۱۳۸۹
    دانشجو
    جمال الیابس
    استاد راهنما
    علیرضا صدرا

    دو جنبش اسلامی مراکش "توحید واصلاح" ودیگری "عدل واحسان" امروز از فعالان سیاسی مهم ومؤثر در فضای سیاسی مراکش می باشند. ودر طول تاریخ این دوتا جنبش وقایع و صحنهای سرنوشت ساز در عملکرد سیاسی آنها شاهد بودند. رغم از صفاتهای وویژگهای مشترک بین این دوتا جنبش مانند داشتن یک هدف است وآنست که برقرار خلافت اسلامی، و داشتن حکومتی که مقررات و تشریعات اسلامی را رعایت کند، همچنین هر دو جنبش بر اساس مرجعیت اسلامی خود را معرفی می کنند. اما یک فرقی بین آنها وجود دارد که تا امروز مانع از اینکه این دو جنبش در یک جنبش ذوب وبا هم متحد شوند. این فرق مشارکت سیاسی می باشد، و منظور از مشارکت سیاسی اینست که در مختلف مؤسسات دولت تشریعی یا تتنفیذی باشد یا در مجالس محلی شهرستانها شرکت داشته باشند. این نوع مشارکت سیاسی که جنبش اسلامی "توحید و اصلاح" را انتخاب کرد، وبه همین منظور حزب سیاسی خود را "عدالت و توسعه" ایجادکرد، ووظیفه این حزب مسایل سیاسی کشور می‌باشد، اما مسایل دینی و تبلیغی از وظایف جنبش می باشد. اما جنبش اسلامی "عدل واحسان"به رهبری شیخ عبد السلام یاسین هر گونه مشارکت سیاسی با آن مفهوم بالا نمی پذیرد و از تاریخ تاسیس این جنبش تا امروز از مشارکت در اتخابات یا نوع همکاری با دولت خودداری می کند. ودر تعلیل این خط مشی که هدف از مشارکت سیاسی آنست که اصلاحاتی را ایجاد شود،اما تا وقتی که کل سلطه وقدرت در دست یک شخص باشد- پادشاه- وسایر مؤسسات تابع بلکه مطیع او می بشد. پس مشارکت سیاسی معنی ندارد. اما جنبش "عدل و احسان"مسیر دیگری انتخاب کرد، وآنست مشارکت سیاسی اعتراضی وعدم همکاری با دولت است.این جنبش هچگاه از مسایل سیاسی کشور غایب نبود وبا آن طیف وسیعی از پیروان خود به طور مستقیم در تصمیمات و سیاست داخلی دولت تاثیر دارد، هرچه دولت تا امروز این جنبش را برسمیت نمی شناسد. همچنین فراموش نکنیم اثر بزرگی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران امام خمینی را در مراکش و در عملکرد این دوتا جنبش، جون الگوی همه فعالان اسلامی سیاسی در جهان اسلامی گشته است. وامام خمینی(ره) بود که امید همه اسلامی گراها در داشتن حکومت اسلامی را محقق ودر واقع ارایه کرده است. لذا در هنگام انقلاب اسلامی1979م مراکش از تبعات این حدث مهمی بی اثر نمانده است.