عنوان پایاننامه
رابطه سبکهای شناختی و ویزگیهای شخصیتی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1509ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44913
- تاریخ دفاع
- ۱۶ خرداد ۱۳۸۹
- دانشجو
- ثریا حکیمی
- استاد راهنما
- الهه حجازی موغاری
- چکیده
- پژوهش حاضر به بررسی سبکهای شناختی وابسته و نابسته به زمینه و ویژگیهای شخصیتی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه تهران می پردازد. این پژوهش بر روی 285 نفر از دانشجویان دانشکده های اقتصاد و مدیریت دانشگاه تهران انجام شد(191 نفر دختر و 94 نفر پسر). جهت جمع آوری داده ها از آزمون اشکال نهفته گروهی ویتکین(1971) و پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت نئو(مک کری و کاستا، 1985) استفاده شد.اطلاعات از دانشجویان سال دوم و سوم دانشکده های مزبور حمع آوری گردید. جهت بررسی رابطه و مبزان پیش بینی کنندگی متغیرهای فوق از روش رگرسیون گام به گام و همزمان استفاده شد و جهت مقایسه دختران و پسران در متغیرهای مورد پژوهش از تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) و آزمون tمستقل استفاده گردید. تحلیل نتایج پژوهش نشان داد که ویژگیهای شخصیتی( بجز عامل گشودگی به تجربه) و سبکهای شناختی با پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار دارند. نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که ویژگیهای شخصیتی سبکهای شناختی قادر به تبیین 50% از تغییرات پیشرفت تحصیلی هستند. وظیفه شناسی با پیش بینی 39% از واریانس پیشرفت تحصیلی قویترین پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی است. سهم سبکهای شناختی نیز در تعیین تغییرات پیشرفت تحصیلی 1.2% معنادار است.بر اساس یافته پژوهش هیچ تفاوت معناداری در سبکهای شناختی، ویژگیهای شخصیتی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان وجود ندارد.
- Abstract
- The current research studies the relation between personality traits with academic achievement among the students. This research had been examined on 285 students at college of economics and college of management (including 191 female, 94 male). The NEO-Five Factor Inventory (NEO-FFI) (Paul T. Costa, Jr. and Robert R. McCrae., 1985) and average of scores’s students had been applied for collecting data. Data collected from sophomores and juniors of the aforesaid colleges. Stepwise regression had been applied for study of the relations and predictive quantity of aforementioned variables, meanwhile for comparing males and females in research variables; Multivariate analysis of variance (MANOVA) and T-tests had been used. Analysis of the results showed that personality traits (except “openness to experience” factor) are in direct / meaningful relation with academic achievement. Results of using stepwise regression showed that personality traits can predict 48% changes in academic achievement. The most powerful predictor in academic achievement is Conscientiousness that can predict 39% variance of educational development. Under the result of this research, there is no meaningful discrepancy among personality traits, and academic achievement between two genders. Keywords: personality traits- academic achievement