مقایسه تاثیر آموزش به کمک کامپیوتر و آموزش سنتی درس ریاضی سال دوم دبیرستان بر پیشرفت تحصیلی و نگرش ریاضی دانش آموزان
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1508ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44745
- تاریخ دفاع
- ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹
- دانشجو
- حسین کریمی
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی و مقایسه نتایج آموزش بر اساس دو روش آموزش به کمک کامپیوتر و آموزش سنتی درس ریاضیات سال دوم دبیرستان بوده است. برای انجام این پژوهش مباحث تابع و ماتریس از کتاب سال دوم دبیرستان به عنوان بخش مورد آزمایش انتخاب شد. نمونه مورد استفاده در این پژوهش دو دبیرستان دولتی با شرایط نسبی یکسان در شهر زنجان بوده است .پس از تهیه نرم افزار آموزشی از سازمان تکنولوژی آموزشی و اجرای آزمون ها و عمل آموزشی با دو سطح آموزش به روش سنتی و آموزش به کمک کامپیوتر ،پس آزمون پیشرفت تحصیلی و همینطور پس آزمون نگرش به ریاضی اجرا شد. ابزار جمع آوری اطلاعات برای متغیر پیشرفت تحصیلی ابزار معلم ساخته و برای نگرش نسبت به درس ریاضی، پرسشنامه نگرش سنج فنما- شرمن بوده است. تجزیه و تحلیل نتایج آزمون با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کواریانس بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از کامپیوتر در آموزش ریاضی در مقایسه با روش سنتی، موجب افزایش نگرش مثبت دانش آموزان نسبت به ریاضی می گردد.همچنین استفاده از کامپیوتر در آموزش ریاضی در مقایسه با روش آموزش سنتی، موجب افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در سطح تحلیل گردیده است. هرچند تفاوت معناداری در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دو گروه در سه سطح دانش، فهمیدن و کاربستن مشاهده نشد.
- Abstract
- The aim of this study to review and compare the results based on training methods and computer assisted instruction in mathematics lesson at the second year of high school. Samples has been used in this study, were two public high school with the same relative terms in Zanjan. After preparing educational software and implementation of educational training, achievement posttest and attitude toward mathematics post-test was performed. tool for Data collection has been teacher made educational progress test and fennema - Sherman attitude toward mathematics questionnaire. Descriptive statistics and analysis of covariance has been used for analyze of results. The results showed that the use of computers in teaching mathematics in comparison with traditional methods, increases the positive attitude of students towards mathematics. The use of computers in teaching mathematics in comparison with traditional teaching methods, increase academic achievement in analysis level. Although no significant difference observed in academic achievement of students in both groups at three levels of knowledge, understanding and utilize.