عنوان پایان‌نامه

مطالعه مقایسه ای سرمایه اجتماعی سازمانی در پردیس علوم انسانی و پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران از نظر کارشناسان آنها




    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1505ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44693
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    خدایار ابیلی

    چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه سرمایه اجتماعی در دانشکده های پردیس علوم انسانی و پردیس علوم اجتماعی و رفتاری که جمعا 12 دانشکده هستند، می باشد و روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه کارشناسان دانشکده های فوق می باشد. روش نمونه گیری هم سرشماری کامل و هم تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب می باشد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته سرمایه اجتماعی سازمانی استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی، مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و همچنین آمار استنباطی، مانند آزمون های ANOVA، t و آزمون تعقیبی توکی استفاده گردید. نتایج سوال اول پژوهش حاکی از آن بود که دانشکده مطالعات جهان با میانگین (56/5) از نظر بعد شناختی سرمایه اجتماعی سازمانی، نسبت به بقیه دانشکده ها دارای میانگین بالاتری است و دانشکده علوم اجتماعی با میانگین (57/3) نسبت به بقیه دانشکده ها دارای کمترین میانگین از نظر بعد شناختی سرمایه اجتماعی است نتایج سوال دوم پژوهش حاکی از آن بود که دانشکده مطالعات جهان با میانگین (86/5) از نظر بعد رابطه ای سرمایه اجتماعی سازمانی، نسبت به بقیه دانشکده ها دارای میانگین بالاتری است و دانشکده اقتصاد با میانگین (71/3) نسبت به بقیه دانشکده ها دارای کمترین میانگین از نظر بعد رابطه ای سرمایه اجتماعی است. نتایج سوال سوم پژوهش حاکی از آن بود که دانشکده مطالعات جهان با میانگین (57/5) از نظر بعد ساختاری سرمایه اجتماعی سازمانی، نسبت به بقیه دانشکده ها دارای میانگین بالاتری است و دانشکده اقتصاد با میانگین (65/3) نسبت به بقیه دانشکده ها دارای کمترین میانگین از نظر بعد ساختاری سرمایه اجتماعی است. نتایج سوال چهارم پژوهش مبنی حاکی از آن بود که دانشکده مطالعات جهان با میانگین (68/5) از نظر سرمایه اجتماعی سازمانی کلی، نسبت به بقیه دانشکده ها دارای میانگین بالاتری است و دانشکده اقتصاد با میانگین (75/3) نسبت به بقیه دانشکده ها دارای کمترین میانگین از نظر سرمایه اجتماعی کلی است. نتایج سوال پنجم پژوهش حاکی از آن بود که که پردیس علوم انسانی برحسب ابعاد: شناختی (48/4)،‌ رابطه ای (64/4)، ساختاری (45/4) و سرمایه اجتماعی سازمانی کلی (56/4) نسبت به پردیس علوم اجتماعی و رفتاری: بعد شناختی (4)،‌ بعد رابطه ای (23/4)، بعد ساختاری (05/
    Abstract
    Abstract This research aims to investigate and compare Organizational social capital in human sciences, with social and soft sciences campuses of the university of Tehran that comprises 12 faculties. Research method in this survey is descriptive. Statistical population includes all experts of these faculties. Census method and stratified sampling were used for sampling. A researcher- made questionnaire of organizational social capital was used to collect data. Descriptive methods, such as frequency, percentage, mean, and Std deviation, and also inferential methods, such as ANOVA, t test, and tukey were used to analyze data. In response to the first question about the status quo of cognitive dimension, findings showed that the faculty of world studies has the highest mean (5/56) compared to the other faculties, and the faculty of social sciences has the least mean (3/57) compared to the other faculties. In response to the second question about the status quo of relational dimension, findings showed that the faculty of world studies has the highest mean (5/86) compared to the other faculties and, the faculty of economy has the least mean (3/71) compared to the other faculties. In response to the third question about the status quo of structural dimension, findings showed that the faculty of world studies has the highest mean (5/68) compared to the other faculties and, the faculty of economy has the least mean (3/75) compared to the other faculties. In response to the forth question about the status quo of organizational social capital, findings showed that the faculty of world studies has the highest mean (5/57) compared to the other faculties, and the faculty of economy has the least mean (3/65) compared to the other faculties. In response to the fifth question about the status quo of organizational social capital and its dimensions, findings showed that human sciences campus has a higher mean than social and soft sciences campus. In response to the sixth q