عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش پایگاه اجتماعی اقتصادی رای دهندگان در انتخابات دهم ریاست جمهوری ( مطالعه موردی شهرستان دشتستان)



    دانشجو در تاریخ ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نقش پایگاه اجتماعی اقتصادی رای دهندگان در انتخابات دهم ریاست جمهوری ( مطالعه موردی شهرستان دشتستان)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم سیاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44333;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2529
    تاریخ دفاع
    ۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹
    دانشجو
    حسین اصبغی
    استاد راهنما
    صادق زیباکلام مفرد

    مشارکت سیاسی دارای صورتهای مختلفی است که پرداختن به هریک از آنها می تواند روشنگر یکی از جنبه های این پدیده مهم در دنیای سیاست و اجتماع باشد. در پژوهش حاضر،انتخابات بحث برانگیز دوره دهم ریاست جمهوری ایران بعنوان یک از وجوه مشارکت سیاسی یا بهتر بگوییم مهمترین آنها در این کشور، از نقطه نظر تأثیری که پایگاههای اجتماعی- اقتصادی افراد و گروهها در نوع گزینش سیاسی آنها یا رفتار رأی دهی شان بجا می گذارد، با توجه به رویکردهای جامعه شناسانه موجود دراین زمینه، مورد بررسی قرار گرفته است. در واقع فرضیه اصلی این تحقیق بر این مبنا قرار دارد که پایگاه اجتماعی- اقتصادی نیروهای اجتماعی، موجب می شود تا نوع گزینش سیاسی آنها در این انتخابات خاص متفاوت از یکدیگرباشد. به تعبیری دیگر، رفتار رأی دهی یا گزینش سیاسی رأی دهندگان برآمده از خاستگاه یا پایگاه طبقاتی آنها بوده است. محیط پژوهش، شهرستان دشتستان از توابع استان بوشهر و جامعه آماری تحقیق نیز رأی دهندگان در این شهرستان می باشند. یافته ها در این پژوهش گویای این است که میان پایگاه اجتماعی – اقتصادی رأی دهندگان و نوع گزینش سیاسی یا رفتار رأی دهی آنها رابطه معنا داری وجود دارد. بگونه ای که داده های آماری نیز مؤید این موضوع بوده است.اما در ارتباط با فرضیه دیگر این پژوهش که ناظر به تأثیر پایگاه اجتماعی- اقتصادی بر میزان مشارکت سیاسی است، باید گفت برخلاف غالب نظریات موجود، رابطه معناداری میان این دو متغیر، دست کم در محیط جغرافیایی مورد مطالعه دیده نمی شود. ضمن آنکه نتایج قابل تأمل دیگری نیز از بطن پژوهش بدست آمد که بمنظور پرهیز از تطویل کلام ، از ذکر آنها خودداری شده و در فصل ششم به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته اند. کلید واژگان: انتخابات، پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی، مشارکت سیاسی، گزینش سیاسی، رفتار رأی دهی.
    Abstract
    The politic partnership involves various shapes that proceed to per them in sociopolitical universe can be explanatory one of the aspects of this important phenomenon. In present research, the 10th moot Iran presidential elections as a one of the politic partnership aspects or better say most important of them in this territory, have studied from the influence standpoint that individual and groups socioeconomic bases have on their political election or their voting behavior , in regard to present sociologist manners in this issue. Indeed, the main hypothesis of this research is based on it that socioeconomic base of social forces cause to different type of political election in this special election. On another comment, voting behavior or political election of voters has come from their caste basic or base. Research environment is Dashtestan Township, one of the environs of Boushehr Province and also the research statistic society are voters of this township. Discovering research describe that there is a meaningful respect among voters socioeconomic base and the type of their political election or voting behavior. Thus statistic data also demonstrate this issue. However about another hypothesis of this research that regard to socioeconomic base effect on politic partnership amount, it should say against dominant of present theories, leastwise in studied geographical environment doesn't see a meaningful respect among these two variants. Meanwhile other thinkable results obtained from inside of the research that cause of prolongation of article it receded to mention them and it described on detail in capture six. Keyword: Election, Socio-economic base, Politic partnership, Political election, Voting behavior.