عنوان پایان‌نامه

ارزیابی رفتار شهروندی سازمانی کارشناسان دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی رفتار شهروندی سازمانی کارشناسان دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44149;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1493ع
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۸
    دانشجو
    کریم شاطری
    استاد راهنما
    خدایار ابیلی

    رفتار شهروندی سازمانی رفتاری خود جوش و آگاهانه است که به طور مستقیم و صریح توسط سیستم رسمی پاداش سازمان پیش بینی نشده است، ولی در مجموع عملکرد اثربخش سازمان را ارتقاء می دهد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی رفتار شهروندی سازمانی کارشناسان دانشگاه تهران صورت گرفته است. این پژوهش با توجه به هدف از نوع کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل تمام کارشناسان تهران در سال 1388 بوده که تعداد آنها برابر با 1538 نفر بوده است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 133 نفر از آنان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. به منظور گردآوری داده ها از ابزار استاندارد رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران(1990)استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل آماری از روش های آماری توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی(t تک متغیره، آزمون t دو گروه همبسته ، t دوگروهی مستقل، تحلیل واریانس یک راهه، آزمون تعقیبی توکی، آزمون کروسکال-والیس و U من- ویتنی) استفاده گردید. نتایج سوال اول حاکی از آن بود که میانگین متغیر رفتار شهروندی سازمانی(16/4) و چهار بعد آن یعنی؛ وجدان کاری(26/4)، نزاکت(29/4)، جوانمردی(74/4) و نوع دوستی(31/4) بالاتر از میانگین فرضی(5/3) قرار داشته و این اختلاف میانگین معنی دار بوده است. همچنین بعد آداب اجتماعی(96/2) پایین تر از میانگین فرضی قرار داشته و این اختلاف میانگین از لحاظ آماری معنی دار بوده است. نتایج سوال دوم حاکی از آن بود که میانگین متغیر رفتار شهروندی سازمانی(38/5) و ابعاد وجدان کاری(41/5)، جوانمردی(58/5)، نزاکت(40/5) نوع دوستی(43/5) و آداب اجتماعی(96/4) بالاتر از میانگین فرضی قرار داشته و این اختلاف میانگین از لحاظ آماری معنادار بوده است. نتایج سوال سوم پژوهش نشان دهنده آن بود که بین رفتار شهرورندی سازمانی و ابعاد آن در وضعیت موجود و وضعیت مطلوب تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج سوال چهارم پژوهش حاکی از آن بود که میانگین رفتار شهروندی سازمانی زنان(25/4) نسبت به میانگین رفتار شهروندی سازمانی مردان(03/4) در سطح بالاتری قرار داشته و این اختلاف میانگین از لحاظ آماری معنی بوده است. همچنین بر حسب متغیر تحصیلات، نتایج آزمون توکی نشان داد که کارشناسان دارای تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر(39/4)، نسبت به کار
    Abstract
    Organizational citizenship behavior (OCB) is an individual behavior that is discretionary, not directly or explicitly recognized by the formal reward system, and that in the aggregate promotes the effective functioning of the organization. So, the present study aimed to assess organizational citizenship behavior among the knowledge workers of University of Tehran. This research, in the light of goal, is practical and given type of data collecting is descriptive-survey. Statistical population consisted of all the knowledge workers of University of Tehran, including 1538 persons. 133 persons of them were selected randomly. The standard questionnaire of Podsakoff et al. (1990) was used in order to collect data. descriptive methods such as; frequencies, percentage, mean, std. deviation, and inferential methods such as one- sample t-test, paired- samples t-test, independent-samples t-test, one- way ANOVA, Tukey, Kruscal-Waliss and Mann-Whitney U were used in order to analyze. In response to the first question, it was found that the mean of organizational citizenship behavior (4/16), conscientiousness (4/26), courtesy (4/29), sportsmanship (4/74) and altruism (4/31) were higher than the supposed mean (3/5) and this difference was significant. Also, civic virtue (2/96) was less than the supposed mean and this difference was significant, too. In response to the second question, it was found that the mean of organizational citizenship behavior (5/38), conscientiousness (5/41), courtesy (5/58), sportsmanship (5/40) altruism (5/43) and civic virtue (4/96) were higher than the supposed mean and this difference was significant. In response to third question, it was found that there is a significant difference between organizational citizenship behavior and its dimensions in current situation and desirable situation. In response to the forth question, it was found that women (4/25) exhibited higher levels of organizational citizenship behavior than that of men (4/03)