عنوان پایان‌نامه

زبان داستان منثور، زبان داستان منظوم، یک بررسی مقایسه‌ای



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "زبان داستان منثور، زبان داستان منظوم، یک بررسی مقایسه‌ای" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبانشناسی همگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37772;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 6004
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۸۶

    هدف کلی این رساله تحلیل ساز و کارهای شکل‌گیری معنا در متون ادبی و بررسی ساختارهای بنیادین زبان شعر و داستان، در مقایسه‌ای تطبیقی است. در فصل نخست این پژوهش، ضمن معرفی کلی، مبنای نظر‌‌ی تحقیق تبیین می‌شود: هر اثر ادبی با نشانه‌هایی که در محدوده‌ی همان متن معنا‌دار هستند؛ مفهوم خود را می‌سازد و منتقل می‌کند. بدین ترتیب زبان ویژه‌ی هر متن، در بستر زبان معیار ساخته می‌شود که خود دستور‌ زبان خاص خویش را برای دریافت معنای آن رو در روی مخاطب قرار می‌دهد. فصل دوم نگاهی است به پیشینه‌ی تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته. فصل سوم به بررسی نظریه‌های مهم نقد ادبی می‌پردازد که بر مبنای آموزه‌های زبان‌شناسی، رویکردهای نظام مندی را برای شناخت جوهر زبانی ادبیات ارائه می‌دهند. در این فصل ضمن نگاهی تاریخی به سیر تطور نظریه‌های ادبی از فرمالیست‌های روس و ساختارگرایان تا نشانه‌شناسی و پساساختارگرایی می‌پردازد. فصل چهارم به‌تحلیل ‌و بررسی‌سه اثر اختصاص دارد.نخست داستان «نجات دیگران نجات‌خویشتن است» اثر «فلانری‌اوکانر» بررسی می‌شود. در بخش دوم داستان «داش‌آکل» اثر صادق‌هدایت و در بخش سوم شعر «مرگ‌ناصری» اثر «احمد شاملو» بررسی می‌شود. در این تحلیل‌ها نخست با یافتن و برجسته سازی نشانه‌های معنادار متن، ارتباط آن‌ها در ساختار متن ردیابی شده و از این رهگذر نظام‌اندام‌وار و دستگاه نشانه‌‌شناختی متن که زبان ارتباطی ویژه‌ی آن را می‌سازد، تبیین می‌شود. در این تحلیل‌ها همچنین به ویژگی‌های زیبایی‌شناسانه‌ی متون از منظر ساختاری نگاه می شود. فصل پنجم با بررسی تطبیقی متون تحلیل شده نتیجه کلی حاصل می شود
    Abstract
    The general objective of this thesis is to analysis of, the work procedures of the formation of the meaning in literary texts and the review of the fundamental structures of the language of poem and story in a comparative study. The first chapter of this research besides the general introduction the theoretical meaning of the research is explained as summarized in the following paragraph: Each literary work makes and transfers its own meaning through the signs which are meaningful within the framework of the same text. As a result the special language of each text is constructed in the groundwork of the standard language. This language presents its own grammar for receiving its meaning before the addressee. The second review the important literary theories of literary criticism. These theories present systematic approaches for identification and understanding the lingual essence of literature based on the linguistic teachings. In this chapter a glance is taken at the trend and progression of the literary theories from the Russian formalists and the structuralisms up to semiotics and poststructuralists. Third chapter is a glance at the records of the researches made in this field. The forth chapter, is devoted to the analysis and study of three works. First the story of Saving others means saving oneself by Mary Flannery O’Conner is written. In the second part the story of Dash Akel by Sadegh Hedayat and in the third part the poem of Nazareth by Ahamd Shamlow are reviewed. In these analyses at first the meaningful signs of the text are identified and their relation is detected in the structure of the text and then through passing this path the organic system and semiotic system of the text which constructs its special communicative language is explained. In these analyses a glance is also taken at the aesthetic specifications of the texts in terms of structure. In the fifth chapter the general conclusion is gained through the comparative review of the analyzed texts.