عنوان پایاننامه
بررسی و تجزیه و تحلیل فرایندهای واجی در کودکان فارسی زبان شهر تهران بر اساس نظریه واجه شناسی تولیدی
- رشته تحصیلی
- زبانشناسی همگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 0065;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44283
- تاریخ دفاع
- ۱۶ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- الهام میرمسیب
- استاد راهنما
- محمود بی جن خان
- چکیده
- در سال¬های ابتدایی گفتار، کودک به منظور ساده¬تر کردن تلفظ واژگان بزرگسال از فرآیندهای واجی استفاده می¬کند. فرآیندهای واجی عملکردهای ذهنی هستند که طبقه¬ای از اصوات را که راحت¬تر تولید می¬شوند جانشین اصوات سخت¬تر می¬نمایند. کاربرد فرآیندهای واجی منعکس¬کننده ظرفیت و محدودیت¬های دستگاه طبیعی گفتار کودک می¬باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی فرآیندهای واجی در بیان واژه¬های تک و دو هجایی در کودکان 2 تا 4 ساله فارسی¬زبان و تجزیه و تحلیل فرآیندها بر اساس نظریه واجشناسی تولیدی می¬باشد. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده¬است. جامعه مورد مطالعه 60 کودک 2 تا 4 ساله شهر تهران می¬باشد. ابزار مورد استفاده 77 واژه تک و دو هجایی است.
- Abstract
- In the initial years of speech growth, in order to simplify the pronunciation of the adult's words, children use phonological processes. Phonological processes are mental functions, which replace a class of sounds that are more conveniently articulated with harder classes. Application of phonological processes reflexes capacity and limitation of children's natural articulation system. In the present research, we aim at considering phonological processes in a group of two to four year old Farsi speaking children and analyzing them based on Articulatory Phonology Theory. The research community is 2-4 year old Farsi speaking children of Tehran. The research instrument is 77 one and two syllable Words. Results: - 2-4 year old children use all the phonological processes such as unstressed syllable, final consonant deletion, reduplication, cons- onant harmony, cluster reduction, stopping, fronting, gliding, backing , affrication, deaffrication, epenthesis, initial consonant deletion. - The number of phonological processes decreases as the children's age, phonological development and phonological inventory increase - Articulatory phonology in contrast with generative phonology, can have comprehensive explanation for occurrence of phonological processes.