عنوان پایاننامه
بررسی بنیان های اساطیری سام نامه خواجوی کرمانی و تطبیق آن با شاهنامه فردوسی
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات فارسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 3029،;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65352
- تاریخ دفاع
- ۰۶ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- سحر صمدی
- استاد راهنما
- منوچهر اکبری
- چکیده
- در این جستار سعی بر آن شد تا در ابتدا پژوهشی در باره اساطیر انجامشده و در گام بعدی به جستجوی این اساطیر و چگونگی کاربرد آنها در دو متن شاهنامه فردوسی و سام نامه خواجوی کرمانی پرداخته و اطلاعات بهدست آمده تطبیق داده شود اما ذکر چند نکته خالی از فایده نیست: نخست آنکه به جهت ادای احترام به شاهنامه فردوسی و اهمیت این کتاب در بکار بردن اساطیر ناگزیر در بیشتر موارد تکیه بر شاهنامه میباشد و هر بخش با بررسی اساطیر شاهنامه آغاز و در قسمت بعد چگونگی کاربرد آن در سام نامه بررسی میگرددو از بیان اساطیری که در هیچ یک از دو متن بکار نرفته خودداری شد. دیگر آنکه در شناخت و معرفی اساطیر از کتبی چون اوستا،بندهشن و بعضی دیگر از متون پهلوی استفاده شد که در توضیحات پایان هر صفحه به آنها اشاره میشود لازم به یادآوری است که ابیات شاهد مثال تنها از دو متن شاهنامه و سامنامه است. نکته پایانی آنکه خواجو که به جهت علاقه و ارادت به فردوسیاقدام به تقلید از شاهنامه نموده است در بسیاری موارد تنها اشاره گونهای به هر اسطوره دارد و نوع کاربرد او مطابق سبک عراقی و فضای داستان، استعاری و عاشقانه است گویی در شعرش به جهت آرایش کلام تنها یادی از این اسطورههامیکند در نتیجه بسیاری از اساطیر یافت شده در این متن تمثیل وار بوده و کاربردی تکراری دارد پس به جهت جلوگیری از اطاله بیهوده کلام کاربردهای مهمتر آن ذکر میشود. کلید واژه ها :اسطوره،حماسه
- Abstract
- The human has always sought to model. He has modeling deities' deeds and mythical heroes in the past In fact; one of the functions of myth is to create a model for all communities. Today, we clearly see mythic symbols and rituals of ancient and ceremony celebrations that held. If that their principles and philosophy have been forgotten. Legends myths, epics and folklore with together are from the constituent elements of the culture and identity of national and ethnic in communities. Shahnameh is the main source of mythological and heroic narratives that is based on the written Goddess Books. In this paper is an attempt to doacomparison between it and Khajoo' Samnameh and at the beginning has been done a research about of mythology and then addressed case study of this mythology and how to apply them both in the version of Khajoo Kermani' Samnameh and Ferdowsi' Shahnameh until Obtained data to be matched. However, mentions of few points are not wasteful. First, we have to rely on Shahnameh in order to a tribute Ferdowsi' Shahnameh and importance of this book applying mythology in most cases. And from expression of mythological was not ignored that not applied in any of the two texts. Second, we used for introducing the mythology from books such as the Avesta, Bundahi?n and other some of Pahlavi scripts that are mentioned them in the description of the end of each page. It is worth noting that are given the control verses just from Shahnameh and Samnameh texts. The final point is that Khajoo has attempted to imitate on the Shahnameh due to interest and devotion to Ferdowsi. In many cases there is only a mention of any myth. And his type of application in accordance with Iraqi style and atmosphere of the story is metaphoric and romantic as if in his poetry to the arrangement of words only makes mention of these myths. As a result, a lot of mythology in this context is allegorical and repeated.