رابطه ادراک از ساختار کلاس،جهت گیری هدفی،خودکارآمدی ریاضی با پیشرفت ریاضی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61304
- تاریخ دفاع
- ۰۱ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- رقیه منجزی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- چکیده: پیشرفت ریاضی مسئله مهمی است که عوامل تأثیر گذار بر آن بسیار مورد توجه پژوهشگران عرصه تعلیم و تربیت قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک از ساختار کلاس، جهت گیری هدفی و خودکارآمدی ریاضی با پیشرفت تحصیلی ریاضی می باشد. به همین منظور 265 نفر از دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهرستان گتوند به روش خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. این افراد پرسشنامه هایی شامل پرسشنامه ادراک از ساختار کلاس بلک برن، (1998)؛ پرسشنامه اهداف پیشرفت میگلی و همکاران، (2000) و پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی میدلتون و میگلی، (1997) را پاسخ دادند. برای ارزیابی پیشرفت ریاضی، نمره ریاضی پایان سال آنان به عنوان ملاک پیشرفت ریاضی آنها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که ارزشیابی تبحری با پیشرفت ریاضی رابطه معناداری نداشت. وظایف انگیزشی و حمایت خودمختارانه رابطه ی منفی معناداری با پیشرفت ریاضی دارند. مؤلفه های جهت گیری هدفی و خودکارآمدی با پیشرفت ریاضی رابطه مثبت معناداری دارند. نتیجه دیگر که در این پژوهش مورد توجه قرار گرفت ضریب همبستگی بالا بین مولفه های جهت گیری هدفی و خودکارآمدی ریاضی است. نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که جهت گیری هدفی سهم بالایی را در پیشرفت تحصیلی ریاضی داراست و به طور کلی این مدل 13% از واریانس پیشرفت ریاضی را تعیین می کند. کلیدواژه ها: ادراک از ساختار کلاس، جهت گیری هدفی، خودکارآمدی ریاضی و پیشرفت ریاضی.
- Abstract
- Abstract: Mathematic academic achievement is significant problem that many of researchs has focused on its related factors. The main purpose of present study was to investigate the relationship between perception of classroom structure, goal orientation and mathematic self-efficacy with mathematic academic achievement. For this study 265 girl students selected through multi-stage cluster metode. The students were asked to answer the questionair which consisted perception of classroom structure scale(Blackburn, 1998); Achievement goal(Midgley, et al, 2000) and mathematic self-efficacy scale(Middleton & Midgley, 1997). Mathematic academic achievement of the students was assessed through the final exam grades. The results showed that the relationship between mastery valuation with achievement in mathematic is not significant. However there is a negative and significant relation between motivation tasks and autonomy support with achievement in mathematic course. Also the relationship between orientation goal and mathematic self-efficacy has been positive and meaningful.Other majer result in this study: there is stronge and significant relation between goal orientation with self-efficacy. Results of stepwise regression showed that goal orientation has the most share in achievement math. Keywords: perception of classroom structure, goal orientation, mathematic self-efficacy, academic achievement mathematic.