عنوان پایان‌نامه

شناسایی رابطه عوامل بافتی (معلمان)،درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی



    دانشجو در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی رابطه عوامل بافتی (معلمان)،درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60520
    تاریخ دفاع
    ۱۵ دی ۱۳۹۲
    دانشجو
    محسن مهران
    استاد راهنما
    الهه حجازی موغاری

    چکیده هدف از پژوهش حاضر، شناسایی رابطه عوامل بافتی ( ادراک روابط با معلمان)، درگیری تحصیلی دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان در پایه دوم متوسطه رشته ادبیات و علوم انسانی در شهرستان زهک بود . برای این منظور 371 نفر شامل 201 پسر و 170 دختر با روش نمونه گیری طبقه ای با نسبت متناسب انتخاب شدند و پرسشنامه ای متشکل از ادراک روابط با معلمان مرادی (1390) و پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (2011) را پاسخ دادند . عملکرد تحصیلی دانش آموزان نیز از طریق معدل کل آنان در پایان نیمسال دوم تحصیلی 92-91 اندازه گیری شد. برای تحلیل داده ها از ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش بطور کلی نشان می دهد که متغیرهای بافتی حمایت معلمان از استقلال ، مشارکت و ساختار در روابط با دانش آموزان و همچنین ابعاد گوناگون درگیری تحصیلی شامل درگیری شناختی، عاطفی، رفتاری و عاملیت اثر مثیت و معنی داری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارند و پیشرفت تحصیلی آنان را به شکل معناداری (01/0>p) پیش بینی می کند. همچنین نتایج نشان داد که بین ادراک دانش آموزان از روابط با معلمان و درگیری تحصیلی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. براساس نتایج این پژوهش پسران درادراک روابط با معلمان، درگیری شناختی، درگیری عاملیت و پیشرفت تحصیلی نسبت به دختران نمرات بالاتری کسب کرده اند و نمره دختران در درگیری عاطفی و درگیری فراشناختی نسبت به پسران نمرات بالاتراست. درعین حال نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در میزان درگیری رفتاری بین پسران و دختران تفاوت معناداری وجود ندارد. کلید واژه ها: ادراک روابط با معلمان (حمایت از استقلال ، مشارکت و ساختار)، درگیری تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، تفاوت های جنسیتی.
    Abstract
    The Relationship Between Contextual Factors ( Teachers ), Academic Engagement and Academic Achievement Abstract The purpose of the present study was to identify the contextual factors (perceived relationships with teachers), academic engagement and academic achievement of students at second grade of high school literature and the humanities in the city Zahak. For this purpose 371 people, including 201 male and 170 female were selected using stratified sampling with proportional ratios and completed a survey consisting of perceived relationships with teachers (Moradi-1390) and academic engagement questionnaire (Reeve and Tseng -2011). Academic performance through their total scores were measured at the end of second semester 92-91. For data analysis, correlation and regression analyzes were used. The results generally show that Contextual variables of teachers support of autonomy, involvement and structure in relationships with students and various aspects of academic engagement involve cognitive, emotional, behavioral and agency have a significant positive effect on student achievement and their achievement significantly ( p<0.01) predicts. The results showed that between students' perceptions of relationships with teachers and academic engagement there is a significant and positive relationship. Based on findings, the perceptions of boys' relationships with teachers, cognitive engagement, agency engagement and academic achievement of have higher scores than girls, and girls' scores on emotional engagement and cognitive engagement higher scores than boys. However, the results of this study showed that there was no significant difference between boys and girls on behavioral engagement. Key words: perception of relationships with teachers (Support of autonomy, involvement and structure), academic engagement, academic achievement, Gender differences.