اثر بخشی ساختار کلاس مبتنی بر نظریه خود تعیین گری بر عملکرد ریاضی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان پسر ششم ابتدایی(شهرستان قرچک)
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60863
- تاریخ دفاع
- ۱۵ دی ۱۳۹۲
- دانشجو
- علی فرزان
- استاد راهنما
- الهه حجازی موغاری
- چکیده
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی ساختار کلاس مبتنی بر نظریه خودتعیینگری بر عملکرد ریاضی و انگیزش ¬تحصیلی دانشآموزان پسر ششم ابتدایی شهرستان قرچک میباشد. بر همین اساس ازمیان کلاسهای ششم ابتدایی مدارس پسرانه شهرستان قرچک دو کلاس به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شد . در یکی از کلاسها بر اساس ساختار کلاس مبتنی بر نظریه¬ خودتعیینگری و دیگری به صورت سنتی آموزش ریاضی داده شد. برای سنجش عملکرد ¬ریاضی درپیش¬آزمون و پس¬آزمون از دو نمونه سوال ریاضی و برای سنجش انگیزشتحصیلی در پیش¬آزمون و پس¬آزمون از مقیاس انگیزش تحصیلی ولرند(AMS) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ساختارکلاس مبتنی بر نظریه¬ خودتعیینگری در انگیزش بیرونی تأثیر مثبت دارد ولی بر انگیزش درونی، انگیزش خودمختار و عملکرد ریاضی تأثیر معناداری ندارد. کلید واژهها: نیازهای اساسی روان¬شناختی (خودمختاری، شایستگی، ارتباط)، انگیزش¬ درونی، انگیزش ¬بیرونی، انگیزش¬ خودمختار، عملکرد ¬ریاضی
- Abstract
- The effectiveness of class structure based on self determination theory on mathematical performance and academic motivation among six grades male students. By:A.Farzan Abstract The purpose of This study was to examine The effectiveness of class structure based on self determination theory on mathematical performance and academic motivation among six grades male students. For this reason, 2 sixth grade classroom from primary school the city Qarchak were selected. In one class, structure was based on self determination theory and in other class, structure was as classic teaching. For measure mathematical performance in pre-test and post-test we used two sample questions and for measure academic motivation in pre-test and post-test we used the Academic Motivation Scale (AMS). The results analysis reveals that the class structure based on self determination theory has a positive effect on extrinsic motivation and is ineffective on intrinsic motivation, self-determined motivation and mathematics performance. Key words: psychological needs (autonomy, competence, related) intrinsic motivation, extrinsic motivation, self-determined motivation, mathematical performance