عنوان پایان‌نامه

رابطه هویت تحصیلی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی با اهمالکاری تحصیلی



    دانشجو در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه هویت تحصیلی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی با اهمالکاری تحصیلی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60738
    تاریخ دفاع
    ۱۵ دی ۱۳۹۲

    چکیده پژوهش حاضر به منظور تعیین رابط? منزلت های هویت تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با اهمال-کاری تحصیلی و همچنین تعیین پیش بینی کنندگی مولفه های هویت تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اهمال¬کاری تحصیلی انجام شده است. طرح این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه مورد بررسی شامل 311 نفر (191 دختر و 120 پسر) دانش آموز پایه سوم دبیرستان منطقه کهریزک می¬باشد که با روش نمونه¬گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه¬های هویت تحصیلی (واز و ایزاکسون، 2008)، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (پنتریچ و دیگروت، 1990) و اهمال¬کاری تحصیلی (سولومون و راث¬بلوم، 1984) استفاده گردید. داده¬ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس چندمتغیره و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل بیانگر روابط مثبت و معنادار (05/0>P) میان هویت تحصیلی دیررس و هویت تحصیلی سردرگم (مولفه¬های هویت تحصیلی) با اهمالکاری تحصیلی و همچنین رابطه منفی و معنادار (05/0>P) میان هویت تحصیلی موفق و هویت زودرس (مولفه¬های هویت تحصیلی) و خودنظم دهی فراشناختی، زمان و محیط مطالعه، همیاری در یادگیری و کمک در یادگیری (مولفه¬های راهبردهای خودتنظیمی) با اهمالکاری تحصیلی می¬باشد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای هویت تحصیلی موفق، همیاری در یادگیری، خودنظم¬دهی فراشناختی و هویت تحصیلی دیررس، در چهار گام توانستند 58/0 درصد از واریانس اهمالکاری تحصیلی را تبیین نمایند. میان دو جنس به لحاظ هویت تحصیلی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و اهمالکاری تحصیلی، تفاوت معنادار (05/0>P) مشاهده شد، بدین صورت که پسران نسبت به دختران از اهمالکاری بیشتر و دختران نسبت به پسران از راهبردهای خودتنظیمی بالاتری برخوردار بودند. براساس یافته¬ها می¬توان بیان کرد که منزلت¬های هویت تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد. واژگان کلیدی: منزلت های هویت تحصیلی؛ راهبردهای یادگیری خودتنظیمی؛ اهمال کاری تحصیلی.
    Abstract
    The purpose of this research was to study the relationship between academic identity and self-regulation learning strategies with Academic procrastination and also determine predictive factors of academic identity and self-regulation learning strategies on Academic procrastination. The research method is descriptive –correlational. The Statistical population of this study were third grade students of secondary school in Kahrizak in the 2013 - 2014 school years (1078) that the sampling were selected with using of cluster sampling of 311 people. Data were collected with using of academic identity (Was & Isaacson, 2008), self-regulation learning strategies (Pintrich & Degroot, 1990) and Academic procrastination questionnaires (Solomon & Rothblum, 1984). The results gained from Pearson correlation, multivariate analysis of variance and stepwise multiple regression methods showed that academic foreclosure identity and academic diffusion identity has positive and significant relationship with Academic procrastination and academic achievement identity, moratorium identity and self-regulation learning components has negative and significant relationship with Academic procrastination. Also, Academic procrastination, self-regulation learning strategies and academic identity there is a significant difference between male and female students. Therefore Boys had more academic procrastination than girls and girls had higher self-regulation strategies than Boys. In general, it can be concluded that academic identity and self-regulated learning strategies impact on student academic procrastination. Keywords: academic identity, self-regulation learning strategies, Academic procrastination.